Veehouder Ramon van Roomen en de Syrische ondernemer Nidel Aswad willen de productie van de Syrische grillkaas de komende jaren opvoeren. Foto's: Al Shahbaa
In dit artikel
Op een boerderij in Leusden wordt een bijzondere kaas geproduceerd: Syrische grillkaas. Deze kaas, die uniek is in Nederland, vindt niet alleen gretig aftrek in Islamitische winkels, maar ook in de horeca, via maaltijdenpakketten en Crisp. Veehouder Ramon van Roomen en de Syrische ondernemer Nidel Aswad willen de productie de komende jaren opvoeren en meer Syrische zuivelproducten aan het assortiment toevoegen.
Eigen productieruimte voor de Syrische grillkaas
De afzet groeide, waardoor zijn keuken eigenlijk te klein werd. âAswad vroeg of hij misschien de kaas bij ons op het erf mocht maken. Dat vonden we prima. We maakten een hoekje voor hem vrij in de schuur. Toen Islamitische supermarkten interesse begonnen te tonen, heb ik besloten om een schuur om te bouwen tot productieruimte. Deze is gecertificeerd volgens de eisen van COKZ, de Nederlandse toezichthouder op het gebied van zuivel, pluimvee en eieren, waardoor aan alle hygiënische eisen wordt voldaan. Vervolgens werd de grillkaas onder de bedrijfsnaam Al Shahbaa, die verwijst naar de herkomst van familie Aswad en de receptuur voor de kaas, verkocht. Inmiddels hebben we de productieruimte al meerdere keren uitgebreid.âDe Syrische grillkaas smelt niet en heeft volgens kenners dezelfde eigenschappen als Halloumi, maar heeft een betere smaakDe Syrische grillkaas is volgens de veehouder niet te vergelijken met Nederlandse kaas. âDe kaas van Aswad is op verschillende manieren te gebruiken, zowel koud als gefrituurd en gebakken. De kaas smelt niet en heeft volgens kenners dezelfde eigenschappen als Halloumi, maar heeft een betere smaak.â Het product is volgens Van Roomen heel geschikt voor op de barbecue, in een salade, op een hamburger of als vleesvervanger. Het gebruik van Nederlandse koemelk is van invloed op de smaak, heeft de ondernemer begrepen. âIk heb de authentieke kaas uit Syrië geproefd, maar de Nederlandse koemelk is wat voller en daardoor schijnt de kaas nog lekkerder te zijn. Dat maakt deze kaas echt uniek.â
Nederlandse markt
Zo kwam Van Roomen op het idee om ook de Nederlandse markt kennis met de grillkaas te laten maken. âMet Aswad heb ik afgesproken om deze rol voor mijn rekening te nemen.â Van Roomen richt zich vooral op de horeca. âMensen uit Arabische landen kennen de kaas allemaal, maar bij ons is deze onbekend. Daarom is het belangrijk dat mensen deze kunnen proeven, bijvoorbeeld in een restaurant, die de kaas als vleesvervanger op de kaart zet.â De distributie vormt best een uitdaging. âAan de horeca kun je geen 100 kilo per keer verkopen. De restaurants willen porties van 5 of 10 of 20 kilo. Transport in de buurt is geen probleem, maar in de rest van het land is dat lastiger. Daarom werken we vooral samen met landelijke platforms, zoals De Lokalist, QSTA en Crisp. Verder hebben we een samenwerking met Boerschappen, die de kaas aan zijn maaltijdboxen toevoegt. Dat is ideaal. Via het bijbehorende recept leren mensen de kaas kennen en bereiden.âVraag naar Syrische grillkaas blijft groeien
[caption id="attachment_83953" align="alignright" width="300"] De grillkaas is heel geschikt voor op de barbecue.[/caption] De vraag naar de Syrische grillkaas blijft groeien, merkt de melkveehouder. âZowel aan de kant van de Islamitische winkels als vanuit de Nederlandse markt, door het hele land wordt de kaas in de Islamitische winkels verkocht. Mensen schijnen er speciaal voor naar deze winkels te gaan. Vanuit de horeca komt de meeste interesse van restaurants in grote steden, zoals Leiden, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Amersfoort.â Inmiddels wordt de helft van de melk van de 115 koeien van de familie voor de kaas gebruikt. De productie wordt nog steeds geheel verzorgd door Aswad. âHoewel we wel wat hebben geautomatiseerd, zijn we te klein om grote machines te kopen. Daardoor blijft de productie voor een deel handwerk en dus heel ambachtelijk.âEigen zuivellijn opzetten
De twee ondernemers zien de toekomst positief tegemoet. âOns uiteindelijke doel is om al onze melk in de kaas te verwerken en daarna nog verder te groeien, zodat we ook melk van andere boeren kunnen gebruiken. Daarnaast maakt Aswad op kleinere schaal Syrische yoghurt, Labneh genaamd, voor de Arabische markt. Dat is een soort stevige hangop, die heel arbeidsintensief is om te maken. Hij wil dit aanbod in de toekomst graag uitbreiden en een eigen zuivellijn opzetten.â Van Roomen ziet voor de toekomst nog allerlei kansen. âEtnische maaltijden en lekkernijen worden steeds populairder in Nederland. Ik denk dat het er nu de juiste tijd voor is. Mensen zijn op zoek naar lekkere en bijzondere producten. Daarnaast kunnen we meeliften op de toenemende vraag naar vleesvervangers.â Hij is ontzettend blij met de mooie samenwerking. âHet was geen vooropgezet plan. Alles is toevallig zo gelopen.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp