Bij consumenten is nog veel onduidelijkheid over houdbaarheidsdata voedselverpakkingen. - Foto: Canva/CalypsoArt
In dit artikel
Informatie op voedselverpakkingen over data met ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) en ‘te gebruiken tot’ (TGB) zou niet moeten uitleggen wat die data precies betekenen, maar wat de consument zou moeten doen met het product. Dat concluderen onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research.
Bij consumenten is nog veel onduidelijkheid over THT en TGB op voedselverpakkingen. Wageningen Food & Biobased Research heeft getest of het geven van extra informatie over deze data op verpakkingen consumenten kan helpen voedselverspilling tegen te gaan.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat consumenten zich vaak vergissen in de betekenis van de THT- en TGB-data. Daardoor gooien ze voedsel voor alle zekerheid te vroeg weg. “Dit suggereert dat een beter begrip van het verschil tussen de THT- en TGB- data kan leiden tot een vermindering van de voedselverspilling”, zegt Gertrude Zeinstra, senior wetenschapper Voeding, Gezondheid en Consumentenonderzoek bij Wageningen Food & Biobased Research. Extra informatie is bijvoorbeeld tekst als ‘Vaak nog goed na de datum’, ‘Kijk, ruik en proef’ of ‘Niet meer gebruiken na de datum’.
Borrelplank met producten met fictieve houdbaarheidsdatum
De onderzoekers gaven deelnemers twaalf producten met een fictieve houdbaarheidsdatum: acht verlopen en vier niet verlopen. Deelnemers moesten een borrelplankje met deze producten klaarmaken. De helft van de deelnemers kreeg producten met extra informatie in de vorm van beeld en tekst op de verpakkingen, terwijl de andere helft dezelfde producten kreeg zonder die extra informatie.
Verschillend gedrag met extra informatie over houdbaarheid
De onderzoekers concludeerden dat extra informatie op de verpakking leidde tot verschillend gedrag voor producten met een verlopen TGT-datum versus een verlopen THT-datum. De effecten op de keuzes om voedingsmiddelen weg te gooien waren ‘asymmetrisch’.
De deelnemers gooiden voedingsmiddelen na de uiterste consumptiedatum vaker weg als er extra informatie op de verpakking stond. Vanuit het oogpunt van voedselveiligheid was dit ook een wenselijke reactie. Voor producten met een houdbaarheidsdatum die nog niet was verstreken, konden de onderzoekers het gewenste effect van de extra informatie op de keuzes om voedingsmiddelen weg te gooien niet aantonen. Dit komt omdat de deelnemers deze voedingsmiddelen nauwelijks weggooiden.
Begrip leidt niet automatisch tot gewenste actie
Effecten op het gedrag traden op ongeacht het begrip van de consument van de datumaanduiding. Dit suggereert dat een goed begrip van de termen niet automatisch leidt tot de gewenste actie. De onderzoekers toonden geen duidelijke vermindering in voedselverspilling aan, maar de resultaten benadrukken wel het potentieel van extra communicatie op verpakkingen om houdbaarheidsdatum gerelateerd voedselverspillingsgedrag te veranderen. In plaats van de betekenis van de datumaanduidingen uit te leggen, moet de extra informatie gericht zijn op de bijbehorende acties, dus wat te doen met voedingsmiddelen met een verlopen houdbaarheidsdatum.