Foto: ANP
In dit artikel
Lidl Duitsland gaat de prijzen van vega(n) producten gelijk trekken aan vlees. Dit wordt gedaan binnen het eigen merk Vemondo. Dat maakt de supermarkt bekend.
De prijzen voor de Vemondo-producten zullen gelijk worden getrokken aan hun dierlijke vergelijkingsproduct: vega-hamburgers met hamburgers. De supermarkt zegt dat hierdoor ‘het merendeel’ van de producten in de toekomst verkrijgbaar zal zijn voor dezelfde basisprijs. Wanneer de prijzen gelijk worden getrokken, is nog niet bekend.
Vega ‘aanzienlijk’ duurder
“Door de prijs van onze Vemondo-producten aan te passen, willen we klanten steeds vaker uitnodigen om de plantaardige alternatieven uit te proberen – zonder dat de prijs het doorslaggevende criterium is”, legt Christoph Graf, Managing Director Products bij Lidl Service GmbH & Co, uit. De supermarkt stelt dat de vega-producten nu ‘aanzienlijk’ duurder zijn dan hun dierlijke equivalent.
Eiwitstrategie van Lidl
Daarnaast maakt Lidl Duitsland ook doelen bekend op eiwitgebied. In 2030 wil het bedrijf dat 20% van het assortiment bestaat uit plantaardige eiwitten (peulvruchten, noten en zaden, vega(n) alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten). Ook het aandeel zuivelalternatieven moet toenemen tot 10% van het aanbod. In 2022 lag het aanbod op 11% plantaardig in de Duitse supermarktketen en bij zuivelproducten ligt dit nog wat lager, op 6%. Lidl zegt hiermee de eerste supermarkt in Duitsland te zijn die concrete doelen stelt.
Lidl Nederland laat weten dat een groot deel van de vleesvervangers en een aantal zuivelvervangers al goedkoper zijn dan de dierlijke varianten. De Nederlandse tak had al eiwitdoelstellingen opgesteld: in 2030 zal 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst zijn en 50% van dierlijke eiwitten. De persvoorlichting laat weten dat op dit moment de verhouding 38% plantaardig en 62% dierlijk is. In Nederland is wel een proef gedaan met vleesvervangers door ze naast hun dierlijke variant in de schappen te presenteren. Hiervan zijn de resultaten nog niet bekend.