Skip to content

Onderzoeksbureau: Plantaardige producten leveren te weinig waarde

De opkomst van plantaardige producten valt tegen, volgens onderzoeksbureau Frederic Fernandez & Associates. Dit komt doordat bedrijven tot nu toe geen toegevoegde waarde hebben geleverd aan consumenten.

Updated on:
Business
Nieuws
Afbeelding

Foto: Canva

De opkomst van plantaardige producten valt tegen, volgens onderzoeksbureau Frederic Fernandez & Associates. Dit komt doordat bedrijven tot nu toe geen toegevoegde waarde hebben geleverd aan consumenten.

Producenten van plantaardige producten zitten in zwaar weer doordat ze te weinig waarde creëren voor consumenten, stelt het Zwitserse onderzoeksbureau. Zo valt de smaak tegen en zijn de producten twee tot drie keer duurder dan wat ze willen vervangen. Daarbovenop komt het feit dat plantaardige bedrijven problemen hebben met structureel winstgevend te zijn. Het bureau berekende dat de twaalf beursgenoteerde bedrijven, waaronder Beyond Meat en Oalty, samen $800 miljoen verlies draaiden. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat sinds 2019 meer dan zeventig bedrijven in de plantaardige sector gestopt zijn.

Smaak valt tegen

Consumenten die wel eens vlees- en zuivelvervangers hebben geprobeerd, zeggen dat smaak het grootste argument is om het niet nog eens te kopen. 46% geeft dit aan bij plantaardige vleesvervangers en 50% van de consumenten bij zuivelvervangers. Ook prijs blijft een barrière. Consumenten die nog nooit een vervanger hebben geprobeerd zeggen dat te doen, omdat ze denken dat de smaak tegen valt.

Lees ook: Beyond Meat brengt 24% minder producten aan de man

Investeerders lopen weg

De structurele winstproblemen zorgen er ook voor dat investeerders huiverig worden. In de laatste twaalf jaar werd er $13 miljard geïnvesteerd in start-ups, mede door de positieve verwachtingen van de groei van plantaardig. De marktonderzoekers schrijven dat de meeste voorspellingen over de marktgrootte van plantaardig in de ‘honderden miljarden dollars’ lagen, maar kwamen in werkelijkheid uit op $26 miljard in 2022.

Consumentenvraag

Frederic Fernandez & Associates schrijft dat bedrijven in de plantaardige sector moeten focussen op waarde creëren voor consumenten en investeerders. Ze stellen dat er zeker consumentenvraag is, maar dat er wel voldaan moet worden aan de verwachting op gebied van smaak en prijs.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur