Foto: ANP
In dit artikel
Nu de horeca gesloten is vanwege het coronavirus, raakt dat ook de leveranciers van voedsel die de horeca als belangrijk afzetkanaal hebben.
Door de maatregelen van de overheid vanwege het coronavirus zijn horecagelegenheden tot in ieder geval 6 april gesloten. Bedrijven die de horeca als belangrijk afzetkanaal hebben, voelen de impact hiervan. Ze zoeken naar manieren om hun afzet op peil te houden en bederf van producten te voorkomen. Voor bedrijven die niet alleen de horeca beleveren, biedt dit voordelen.
Vlees en groenten
Kaldenberg Slagerijen, verspartner van Sligro in vleesproducten, wordt hard geraakt, zo laat eigenaar Joop Kaldenberg weten. Meer dan 50% van de omzet van het bedrijf komt uit de horeca, aldus Kaldenberg. Hij ziet dat de run op vlees in de 39 filialen van Sligro waar het bedrijf een slagerij heeft wel erg groot is. Kaldenberg vraagt zich wel af hoe lang dit nog aanhoudt. Daarom kijkt de slagerij of ze hun producten aan een breder publiek kunnen aanbieden om zo een deel van de weggevallen omzet te kunnen compenseren.
Leverancier van groenten en fruit aan foodservice en retail is Smeding Groenten en Fruit. Het bedrijf merkt dat er fors minder orders zijn vanuit de horeca, maar tegelijkertijd is er een run op producten in de winkels, zo vertelt een woordvoerder. Hierin is dus een toename te zien.
Creatieve ondernemers
Sligro, groothandel voor de horeca, merkt een afname van afgenomen volumes, maar ziet op andere terreinen een toename. “Horeca-ondernemers zijn creatieve ondernemers. Ze schakelen snel en bedenken hoe ze hun bedrijf toch kunnen voortzetten. Dat merken we bijvoorbeeld in een toename van de vraag naar zogenoemde disposables (verpakkingen voor eenmalig gebruik, red.) om eten te kunnen bezorgen of af te laten halen”, aldus een woordvoerder van Sligro. Volgens de zegsman heeft Sligro wel producten weg moeten gooien, maar was dat beperkt. “De sluiting kwam niet geheel onverwachts. De horeca was voor anderhalve week al wat voorzichtiger met bestellen en de voorraden waren daardoor al wat bescheidener”.
Livar varkensvlees
Livar, het bedrijf achter het Livar-varkensvleesconcept, heeft de horeca als belangrijke afzetmarkt. Volgens directeur Frank de Rond komt een groot deel van de omzet daarvandaan. “We leveren daarnaast ook veel aan slagers. Daar horen we positieve geluiden over de verkoop van vlees. Zo kopen mensen bijvoorbeeld meer gourmetschotels om in het weekend thuis te gourmetten in plaats van uit eten te gaan.” Tevens wordt meer varkensvlees verkocht via webshops.
Een groot segment valt weg en dat gaat zeker pijn doen
De extra afzet bij de slagers en via webshops compenseert echter niet volledig het wegvallen van de horeca. “Een groot segment valt weg en dat gaat zeker pijn doen. We gaan dan ook op zoek naar manieren om onderdelen van het varken die normaal naar de restaurants gingen op een andere manier af te zetten.”
De cressen, jonge plantjes, van Koppert Cress gaan massaal de container in, zo is te zien op sociale media. Directeur Rob Baan deed een oproep aan de koks, die normaal de cressen in hun restaurants serveren, of zij hun keukens draaiende kunnen houden door met bijvoorbeeld de jonge plantjes sauzen, dressings en oliën te maken.
Komt bijna niet van het product af
Het bedrijf Puur Groenten dat onder meer eetbare bloemen teelt, komt ook bijna niet van het product af. “Wij zitten in een zo exclusieve markt, daar kan een supermarkt niks mee. Zelfs de restaurants die nu op afhaal en bezorgen inzetten, die gaan daar ook niet dat mosterdblaadje of die bloemetjes op doen”, aldus Han Lammers van Puur.