Skip to content

Twee derde van Europeanen wil ecolabel op voeding

Europese consumenten staan open voor een universeel ecolabel op voeding, blijkt uit een enquête van EIT Food.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Ecolabel op voeding

Het vertrouwen in duurzaamheidslabels is niet hoog. Gemiddeld zegt 40% van de Europeanen deze labels niet te vertrouwen, 27% is neutraal. Foto: Canva

Europese consumenten staan open voor een universeel ecolabel op voeding, blijkt uit een enquête van EIT Food. Zij denken dat een dergelijk label kan helpen om duurzame keuzes te maken.

67% van de ondervraagden geeft aan gebruik te maken van een ecolabel als deze beschikbaar is. 13% geeft aan het niet te gaan gebruiken. Nederlandse consumenten geven aan dat het moeilijk is voor hen om te bepalen hoe duurzaam een voedingsmiddel is. 41% geeft aan de bestaande duurzaamheidslabels niet te vertrouwen.

Wantrouwen in ecolabel

Het vertrouwen in duurzaamheidslabels is niet hoog. Gemiddeld zegt 40% van de Europeanen deze labels niet te vertrouwen, 27% is neutraal. In Nederland ligt dit iets hoger met 41%. Het wantrouwen kan komen doordat er veel conflicterende informatie is over of iets duurzaam is of niet. Uit de enquête blijkt dat 63% van de consumenten denkt dat voedingsmerken zich beter voor doen op duurzaamheidsgebied. In Nederland ligt dat percentage nog hoger (73%). Nederlanders vertrouwen wel meer dan gemiddeld op het vermogen van de overheid om duurzaamheidsclaims te valideren.

Te veel groene claims

De studie van EIT Food richt zich volledig op de vraag naar een eenduidig en Europees ecolabel. Zij stellen dat 450 duurzaamheidskeurmerken en claims te veel is en de consument behoefte heeft aan een betrouwbaar label. Klaus Grunert, Professor aan Aarhus Universiteit in Denemarken, en directeur bij EIT Food Consumer Observatory, zegt hierover: “Er zijn meer dan 450 duurzaamheidslogo’s in omloop en veel bedrijven gebruiken groene claims en labels voor de promotie van hun product. Er is op dit moment niet één duurzaamheidsstandaard voor al deze logo’s en labels, wat ervoor zorgt dat consumenten verward raken door al die verschillende symbolen op de markt.”

Het onderzoek van EIT Food is afgenomen in 18 Europese landen onder 9.000 consumenten

EU greenwashing wet

De EU is bezig met regelgeving voor duurzaamheidsclaims en labels. Onlangs gingen het Europees Parlement en de Europese Raad akkoord met een voorlopige overeenkomst over de nieuwe regels. De wet moet greenwashing tegengaan en algemene milieuclaims zoals ‘milieuvriendelijk’ en ‘klimaatneutraal’ verbieden.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur