Foto: Beyond Meat
In dit artikel
De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat zet weer meer in op kostenbesparingen en gaat snijden in het personeelsbestand.
Om de kosten te drukken, gaat het bedrijf het personeelsbestand met 8% verminderen. Dan gaat het om werknemers die niet betrokken zijn bij de productie. Een jaar geleden deed Beyond Meat al hetzelfde, toen schrapte het 20% van de banen. Verder gaat Beyond Meat kijken naar de prijsstrategie van het bedrijf. Wat dit precies inhoudt, is nog niet bekend, maar het bedrijf sluit niet uit dat bepaalde producten uit de schappen verdwijnen.
De tegenvallende cijfers zijn volgens het bedrijf te verklaren door de verminderde verkoopvolumes in de VS. Het effect van marketing om Beyond Meat-producten te promoten valt ook tegen. De vleesvervangerproducent verwachtte in het derde kwartaal van 2023 een kleine groei, maar die bleef uit.
Desinformatie tegengaan
Het bedrijf gaat nog meer inzetten op landen waar nog groei te zien is. In de Verenigde Staten gaat Beyond Meat zich focussen op marketing om ‘desinformatie over producten en de vleesvervangersector direct tegen te gaan’. In de presentatie over Q2 vertelde CEO Ethan Brown: “We zijn er ons ook van bewust dat er onduidelijkheid en verwarring bestaat over de gezondheidsvoordelen van plantaardig vlees en dat dit de groei van de categorie onder druk zet.” Dat lijkt dus nog steeds effect te hebben op de vleesvervangerproducent.
Weer in het rood
In een vooruitblik op de kwartaalcijfers die op 8 november gepresenteerd worden, laat het bedrijf weten uit te komen op een omzet van $75 miljoen. Waar in het vorige kwartaal zwarte brutowinstcijfers werden geschreven, gaan die nu weer in de min. Wel heeft het bedrijf een positieve kasstroom bewerkstelligd.