Foto: Canva
In een wereld waar klimaatverandering en biodiversiteitsverlies ons dwingen om onze manier van leven te herzien, biedt biologische landbouw een alternatief.
Groei biologisch versnellen
Toch loopt het biologisch areaal terug. Hoe kunnen we de groei versnellen, vooral als de inflatie de consument terughoudend maakt? Wat mij betreft zetten we in op zoveel mogelijk sporen tegelijk: uitbreiding van het areaal, vergroting van het aanbod en stimulerende consumentencampagnes. Supermarkten nemen het voortouw door hun assortiment biologisch uit te breiden, waardoor biologisch bereikbaarder wordt.Biologisch is niet langer een luxe, maar een noodzaakHet is echter niet alleen een kwestie van beschikbaarheid, maar ook van bewustzijn. Verhalen vertellen en educatie zijn cruciaal. We moeten de echte kosten van voedselproductie benadrukken, waarbij true pricing kan helpen om de verborgen kosten voor gezondheid en maatschappij te onthullen. Als we de btw op biologische producten afschaffen, maken we een duidelijk statement: biologisch is niet langer een luxe, maar een noodzaak.
Sturen van maatschappelijke veranderingen
Zoals de gratis schoollunches en het stijgende minimumloon laten zien, kunnen we maatschappelijke veranderingen sturen. Dat zouden we dus ook moeten doen bij biologisch. Biologisch zou niet langer de uitzondering moeten zijn, maar de regel. Samen kunnen we een toekomst smeden waarin duurzame productie, gezonde voeding, een eerlijke beloning voor producenten de grondbeginselen zijn van elk product in ons winkelmandje.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij