Boodschappen doen in Italiaanse winkel. Het Italiaanse voedingsbedrijf Newlat ziet de zuivelverkopen toenemen. - Foto: ANP
Het Italiaanse voedingsbedrijf Newlat ziet een kans in de coronacrisis en wil een meerderheidsbelang kopen in de Centrale del latte d‘Italia, zo heeft het bekendgemaakt.
Newlat ziet de zuivelgerelateerde verkopen oplopen, zo meldt het. In de voorbije weken stegen de verkopen van houdbare producten, kindervoeding en ook van pasta (ook een belangrijke activiteit van Newlat) met ruim een derde, zo meldt het bedrijf.
Grote zuivelspeler
Vorig jaar boekte Newlat een omzet van goed € 320 miljoen, vooral in de deegwaren en zuivelsectoren. Newlat heeft 5 deegwarenfabrieken en 3 zuivelfabrieken. De Centrale del latte d‘Italia, die gevestigd is in Turijn, zet zo’n € 180 miljoen per jaar om, vooral met verse en houdbare melk.
Met een eventuele overname zou een zuivel (en pasta)bedrijf ontstaan met een omzet van zo’n € 500 miljoen, dat dan een van de grotere zuivelspelers in Italië zou worden. De grootste zuivelbedrijven in Italië zijn Granarolo en Lactalis-dochter Parmalat.
De berichten van Newlat over hogere zuivelverkopen lijken in tegenstelling te zijn met andere berichten over een zuivelcrisis in Italië, waarbij de melk soms niet wordt opgehaald. Ook lijken verhalen over hogere verkopen strijdig met een stagnerende melkaanvoer vanuit Duitsland.