Skip to content

Omzet supermarkten 22% hoger dan normaal

Updated on:
Nieuws
Retail
Drukte in een supermarkt in Dordrecht. Door de uitbraak van het coronavirus is de omzet van supermarkten flink hoger dan vorig jaar. - Foto: ANP

Drukte in een supermarkt in Dordrecht. Door de uitbraak van het coronavirus is de omzet van supermarkten flink hoger dan vorig jaar. - Foto: ANP

Supermarkten hebben vorige week 22% meer omzet gemaakt dan in dezelfde week in 2019, becijfert onderzoeksbureau Nielsen. In totaal kwam de omzet van Nederlandse supermarkten over week twaalf uit op € 933 miljoen.

Daarmee lijkt de hamstergekte in de supermarkten al iets afgenomen in vergelijking met een week daarvoor. In week elf lag de omzet met € 998 miljoen ongeveer een derde hoger dan in de vergelijkbare week vorig jaar. Nielsen schat dat er dankzij de corona-uitbraak in totaal al € 409 miljoen meer omzet is gemaakt door de supermarkten.

Rationeel

“Als we kijken naar de ontwikkeling in andere landen, dan lijkt onze bevolking rationeler dan in andere markten – en het is van vitaal belang dat dit zo blijft”, zegt Johan Vrancken, directeur van Nielsen Connect Benelux. Volgens hem is het belangrijk dat Nederlandse consumenten zoveel mogelijk hun normale aankooppatroon vasthouden zodat de leveringsketen goed kan blijven lopen.

Meer pintransacties in supermarkten

Ook wordt er – in tegenstelling tot veel andere plekken – in supermarkten meer betaald met de pinpas. Volgens cijfers van het economisch bureau van ING lag het aantal pintransacties vrijdag 20 maart ruim 5% hoger dan een jaar eerder. Ook doe-het-zelf-zaken zagen meer pintransacties: plus 2%. In speelgoedwinkels werd 10% meer gepind. Het totaal aantal pintransacties is echter met een kwart afgenomen. De terugval komt met name door de tijdelijke sluiting van restaurants, cafés, bioscopen en sportclubs.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau