Skip to content

Misleiding of afleiding?

Je kunt gaan stemmen op het ‘meest misleidende product in de supermarkt’: het Gouden Windei, georganiseerd door Foodwatch. Maar is deze 'verkiezing' niet zelf een afleiding?

Foto: Canva premium

Foto: Canva

We mogen nog een keertje stemmen! Na de meest besproken Tweede Kamerverkiezingen in tijden, staat de stembus van Foodwatch nog open. Daar valt namelijk te kiezen voor het ‘meest misleidende product in de supermarkt’: het Gouden Windei.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat misleiding aangepakt moet worden. En uiteraard niet alleen als het gaat om voedingsmiddelen. Maar toch heb ik al jaren moeite met de ‘verkiezing’ van het Gouden Windei. Want waar gaat het nu eigenlijk om? In hoeverre is deze misleiding zodanig ernstig dat de consument in bescherming moet worden genomen? Wat me bovendien stoort aan dit soort verkiezingen is dat het meer ter meerdere eer en glorie van de organiserende partij is vanwege de media-aandacht, dan dat het ons verder helpt of beschermt.

Verwachtingen consument

En dit soort verkiezingen leiden af van belangrijkere zaken als het gaat om onze voeding. Niemands gezondheid wordt geschaad door de door Foodwatch benoemde ‘misleiding’. Hooguit kun je claimen dat je teveel hebt betaald voor en product dat je wel of niet lekker vindt. Ik vraag me echt af in hoeverre consumenten het belangrijk vinden of zelfs verwachten dat er echte pistachenoten worden verwerkt in een yoghurt waarop staat dat het naar pistache smaakt? Voor de meeste consumenten geldt dat als ze zo’n product kopen, het vooral die herkenbare pistachesmaak moet hebben.
Dit soort verkiezingen leiden af van belangrijkere zaken als het gaat om onze voeding

Afleiding belangrijkere zaken

We leven in een ongelofelijk rijk land, waarvan nog steeds een groot deel van de mensen zich druk kan maken om het feit dat de alcoholvrije appelcider misschien wel niet echt een cider is. Terwijl diezelfde consument ondertussen wel tientallen andere gezoete dranken op basis van appels kan kopen. Dan heb je het wel erg goed. En mag je je dus druk maken om zaken die op de lijst van hoofdpijnkwesties misschien minder hoog staan. Om het Gouden Windei zelf als misleidend te bestempelen, gaat misschien wat ver. Ik zou het eerder afleidend noemen. Het leidt af van zaken waar je je als maatschappelijke organisatie echt voor wil inzetten: eerlijk, veilig en gezond eten. Want er is genoeg te verbeteren aan onze voedselketen. Zoals een gezondere voedselomgeving, beschikbaarheid van gezonde voeding voor iedereen, eerlijke prijzen voor iedereen in de keten en ga zo maar door. Kunnen we hier geen mooie verkiezing voor uitschrijven?

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ad Nagelkerke

managing partner bij Schuttelaar & Partners in agribusiness en life sciences & healthy living