Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Rabobank signaleert een stagnatie van de marktvraag naar biologische producten. De inflatie van de afgelopen anderhalf jaar is de boosdoener.
In het totaal van de voedselbestedingen ligt het aandeel biologisch nu rond 3%. Rabobank verklaart de stagnatie door de hoge inflatie waar consumenten de afgelopen achttien maanden mee te maken hebben gehad. “Consumenten zijn prijsbewuster geworden en kiezen voor goedkopere alternatieven dan het biologisch assortiment, dat vaak duurder is”, zegt Rabobank in haar update. “We zien een afvlakking van inflatie, maar de kostenbelading blijft onverminderd hoog. Het boodschappenmandje wordt voorlopig niet goedkoper en de consument zal ook komend jaar kritisch blijven in de uitgaven. Dat is niet gunstig voor de vraagontwikkeling naar biologisch.”
Mismatch
Er is volgens Rabobank nog steeds een mismatch tussen de wens om richting een duurzamer voedselsysteem te groeien en de bereidheid van de consument om ook meer te betalen voor duurzame producten. Dit blijkt ook uit een pas gepubliceerde studie van de bank.
True value
Rabobank ziet de oplossing om het biologisch areaal verder te laten groeien in meer verantwoordelijkheid van de retail, supermarkten, industrie en overheid. “De overheid kan sturen door de negatieve bij-effecten van minder duurzame producten te beprijzen. Deze vorm van true value geeft voor de markt en de consument beter de ware waarde van een product weer.”