Skip to content

ABN Amro: ondernemers nog onbekend met de CSRD

Twee derde van de ondernemers heeft nog nooit gehoord van een duurzaamheidsmaatregel die al in 2024 wordt ingevoerd: de CSRD.

ABN Amro CSRD

Foto: Jan Willem Schouten

Twee derde van de ondernemers heeft nog nooit gehoord van een duurzaamheidsmaatregel die al in 2024 wordt ingevoerd: de CSRD.

Dat meldt ABN Amro op basis van een enquête gedaan door I&O Research. De bank noemt de onbekendheid ’zorgwekkend’, gezien de impact die de maatregel voor bedrijven kan hebben. Zij zullen meer informatie op het gebied van duurzaamheid moeten aanleveren aan leveranciers en afnemers.

3.000 bedrijven vallen onder de CSRD

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die grote bedrijven en middelgrote beursgenoteerde bedrijven verplicht om uitgebreid te rapporteren over duurzaamheidszaken. In Nederland vallen volgens schatting van ABN Amro 3.000 bedrijven onder deze plicht. Daaronder zitten veel bedrijven uit de supermarktbranche en de levensmiddelenindustrie, sectoren die de bank ’topzwaar’ noemt omdat ze gedomineerd worden door een aantal grote bedrijven.

Kleinere bedrijven zoals veruit de meeste agrarische bedrijven, vallen zelf niet onder de nieuwe richtlijn, maar krijgen wel met de gevolgen te maken. Hun toeleveranciers (voerbedrijven) en hun afnemers (supermarkten, levensmiddelenindustrie) vallen vaak wel onder de rapportageplicht en willen dus data zien. Het gaat dan om zaken als CO2-voetafdruk, arbeidsomstandigheden van personeel, dierenwelzijn en gewasbeschermingsmiddelen.

Volgens de bank biedt de rapportageplicht een kans voor duurzaamheidsconcepten. De monitoring en sturing daarvan zal effectiever worden naarmate de data beter beschikbaar zijn.

Prognose economische groei

Vanwege een afname van de inflatie verwacht de bank dat de Europese Centrale Bank vanaf juni volgend jaar de rente weer stapsgewijs zal laten dalen. De bank verwacht een koopkrachtgroei van 1,8% in 2024. Voor retail food is het beeld in 2024 tweeledig. De volumes in supermarkten zullen een klein plusje vertonen, terwijl deze in voedingsspeciaalzaken verder zullen krimpen.

Door lagere koopkracht en hoge prijzen staan in de levensmiddelenindustrie dit jaar de volumes onder druk. Dit jaar is 1% minder geproduceerd. Door hogere prijzen nam de omzet desondanks toe. Maar na de zomer kwam het kantelpunt; de prijzen stijgen sindsdien nog nauwelijks. Volgend jaar verwacht de bank herstel.

 

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur