Skip to content

5 duurzaamheidsplannen van Nederlandse voedingsbedrijven

De duurzaamheidsplannen van vijf grote Nederlandse voedingsbedrijven op een rij.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
duurzaamheidsplannen voedingsbedrijven

Foto: Canva/Jacquesvandinteren

Toonaangevende voedingsbedrijven kunnen veel impact maken op het gebied van duurzaamheid. Doen ze dit ook, en wat zijn hun plannen voor de toekomst? De duurzaamheidsplannen van vijf grote Nederlandse voedingsbedrijven op een rij.

Duurzaamheidsinitiatieven worden toegepast om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen voor een groenere toekomst van de voedingsindustrie. Vaak staat dit ook vermeld op de website van het voedingsbedrijf.

Unilever

Volgens Milieudefensie is Unilever een van de grootste vervuilers in de wereld door het veroorzaken van veel ontbossing en veelvoudig gebruik van palmolie en plastic. Unilever heeft daarentegen wel een uitgebreid duurzaamheidsinitiatief op de website staan. Zo wil het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de meeste voedings-, verzorgings- en schoonmaakproducten tegen 2039 nul emissies hebben. Het zoekt naar duurzamere ingrediënten en manieren om ontbossingen, verspilling en plastic verpakkingen te verminderen. Het duurzaamheidsinitiatief van Unilever is ambitieus en er zijn grote positieve intenties rondom duurzaamheid. Echter, er is kritiek dat harde deadlines en daadwerkelijke cijfers van significante impact minimaal zijn.  

Heineken

Ook Heineken, het grootste biermerk van Nederland, kan veel impact maken. Deze ambitie hebben ze dan ook. Naar eigen zeggen beschermt Heineken watervoorraden, vermindert het concern de CO2-uitstoot, koopt het van duurzame boeren en moedigen verantwoord consumentengedrag aan. Het bedrijf maakt nu al het bier met 100% groene energie uit zonnepanelen, windmolens en biogas. Ook legt het duurzaamheidsplan uit hoe ze ervoor zorgen dat het gerst duurzaam geproduceerd is en waar je dit op de verpakking kunt terugvinden. Ten slotte zijn drie op de vier flesjes van Heineken een statiegeld-flesje is, dat gemiddeld vijftien keer gebruikt wordt.

FrieslandCampina

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft een uitgebreid duurzaamheidsplan op de website staan. Het klimaatplan van FrieslandCampina maakt deel uit van het programma ‘Nourishing a better planet’. Het duurzaamheidsplan van FrieslandCampina heeft zes pijlers:

  • – Betaalbare voeding voor iedereen, ook lagere inkomensgroepen/landen;
  • – Goede inkomsten voor boeren en in 2025 75.000 melkveehouders trainen via het Dairy Development Programma;
  • – In 2030 een derde van de broeikasgasuitstoot verminderen en in 2050 netto-klimaatneutraal zuivel produceren;
  • – Biodiversiteit bevorderen door dit te belonen, onder anderen via het eigen beloningssysteem Foqus;
  • – In 2025 is 95% van de verpakkingen herbruikbaar en wordt 99% van het afvalmateriaal hergebruikt;
  • – In 2025 100% verantwoorde inkoop van landbouwgrondstoffen en 95% traceerbare grondstoffen.

The Greenery

Ook de Greenery heeft het duurzaamheidsinitiatief verdeeld in pijlers. De eerste pijler is duurzame teelt door middel van chemische gewasbescherming vervangen door biologische en CO2 te verminderen. De tweede pijler is een duurzame keten, dat zich richt op verantwoorde materialen en energiebronnen, het minimaliseren van kilometers en het verwaarden van reststromen. De derde pijler is duurzame inzetbaarheid, dat aandacht besteedt aan een veilige en vitale werkomgeving. De vierde pijler is duurzame samenleving, waarbij de focus op gezonde voeding en meer consumptie van groenten en fruit ligt. Precieze deadlines en concrete cijfers van impact ontbreken, maar op de website staat wel per pijler het laatste nieuws met een stap richting duurzaamheid.

Vion

Vion Food Group heeft een duurzaamheidsverantwoording. Het internationaal opererend Nederlands levensmiddelenbedrijf wil duurzaamheid waarborgen door data beschikbaar te maken voor veehouders zodat ze dierenwelzijn, efficiëntie en impact op het milieu kunnen verbeteren. Wat betreft eiwitverwaarding is een balans tussen vraag en aanbod belangrijk, met daarnaast genoeg opties voor valorisatie van kop tot staart. Zo wordt er zo min mogelijk van het dier verspild. Ten slotte dragen kortere ketens bij aan een lagere CO2-uitstoot. Vion benadrukt wel dat dit proces tijd kost.

Wat gebeurt er allemaal op het gebied van sustainable food? Volg het hier.

Snel delen

Afbeelding
Lauressa van Roekel

Freelance redacteur