Skip to content

Nieuwe voornemens om mensen gezonder te laten eten

Hoe bekend zijn de Richtlijnen gezonde voeding bij de gemiddelde Nederlander? Inzicht hierin is nodig om er beter over te communiceren.

Updated on:
Column
Food & Health
Het lijkt erop dat de corona-epidemie ervoor heeft gezorgd dat mensen wat gezonder zijn gaan eten. - Foto: Canva/ninafirsova premium

Het lijkt erop dat de corona-epidemie ervoor heeft gezorgd dat mensen wat gezonder zijn gaan eten. - Foto: Canva/ninafirsova

Het RIVM publiceerde de voedselconsumptiepeiling over 2019-2021. Daarin waren enkele lichtpuntjes te zien, omdat de gemiddelde Nederlander iets meer aan bepaalde richtlijnen voor gezonde voeding voldoet. Maar we zijn er nog lang niet. Op veel richtlijnen wordt nog slecht gescoord. Moeten we daar wakker van liggen?

Hoe staan de Richtlijnen gezonde voeding eigenlijk bekend bij de gemiddelde Nederlander? Zijn het adviezen om wat gezonder te eten? Of beschrijven ze het ideale voedingspatroon om maximaal gezond te eten? Of is het een menu om toch zeker 100 jaar te worden? Ik weet niet hoe de gemiddelde burger deze adviezen interpreteert. Zaak is wel dat inzichten hierin nodig zijn, omdat dit de mogelijkheid geeft om er beter over te communiceren.

Lees ook: Gezondheidsraad: meer plantaardig eiwit gezonder en duurzamer

Mensen gaan pas echt iets veranderen als er daadwerkelijke actuele bedreigingen bestaan voor iemands gezondheid
In mijn omgeving hoor ik niemand over die richtlijnen. Mensen eten wat ze gewend zijn te eten. De corona-epidemie heeft wel wat besef gebracht dat we wat gezonder zouden moeten leven. Het lijkt erop dat de epidemie ervoor gezorgd heeft dat mensen wat gezonder zijn gaan eten en wat meer zijn gaan bewegen. Maar daarnaast zijn ook meer mensen (letterlijk) meer thuis aan de keukentafel gaan werken, wat ook leidt tot gewrichtsproblemen en misschien ook meer spanningen met betrekking tot werk-privébalans. Wat leren we hiervan? Misschien wel dat mensen pas echt iets gaan veranderen als er een grote noodzaak is en er daadwerkelijke actuele bedreigingen bestaan voor iemands gezondheid. Mensen passen hun voedselpatroon niet aan omdat er een reclame van het Voedingscentrum op de tv of sociale media is. Ze moeten eerst een hartaanval krijgen, ziek worden van een deficiëntie of een ander voedselgerelateerd probleem ervaren. Dan pas komen ze in beweging.

Vier doelen voor gezonder voedselpatroon

Dit wetende, moeten we onze pijlen voor gezondere voedselpatronen slechts richten op vier doelen. - Ten eerste: faciliteer diegenen die voor hun voedsel afhankelijk zijn van derden (zoals Voedselbank-klanten, gevangenen, zorginstellingen et cetera) voornamelijk met gezond voedsel en een klein gedeelte genotsvoedsel. - Ten tweede: stuur met meer vaste hand op productinnovatie naar gezondere samenstelling van voedselproducten en verbied reclames voor ongezond voedsel. - Ten derde: geef voedsellessen in het basisonderwijs en op de middelbare scholen, zodat kinderen leren wat het effect is van ongezond voedsel en ze zo een minimale bewustwording meekrijgen. - En tot slot: stel gemeentelijke maxima aan verkooppunten van fastfood. Maximaal twee verkooppunten per 500 meter.

Goede voornemens voor regering en gemeenten

Dit lijkt me een prachtig goedevoornemenslijstje voor de regering en gemeenten. Ben benieuwd of er iets van terechtkomt. Dat weten we pas over een jaar of vijf. Misschien dat een steeds groter wordende epidemie van overgewicht en hart- en vaatziekten dan al wat mensen in beweging heeft gebracht. Allemaal een gezond 2024!

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Léon Jansen

Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners