Skip to content

Zeg geen vegan: met termen ‘gezond’ en ‘duurzaam’ lok je consumenten

De termen 'vega' en 'vegan' schrikken af, blijkt uit een studie van de University of Southern California (USC).

Updated on:
Nieuws
Retail
vegan

Foto: Canva

Consumenten zijn eerder geneigd om plantaardige voedingsmiddelen te kopen als die worden gepromoot met gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen. De termen ‘vega’ en ‘vegan’ schrikken juist af, blijkt uit een studie van de University of Southern California (USC).

De studie kijkt naar het effect van verschillende labels op diervrije producten: ‘vegan’, ‘plantaardig’, ‘gezond’, ‘duurzaam en gezond’ en ‘duurzaam’. 7341 Amerikaanse consumenten mochten online kiezen uit een voedingspakket met vlees en zuivel of zonder. De voedingspakketten zonder dierlijke producten zijn willekeurig gepromoot met een van de labels. Pakketen die gepromoot werden als ‘duurzaam’ en ‘gezond’ werden bijna dubbel zo vaak gekozen als pakket met ‘vegan’ of ‘plantaardig’.

Verdubbeling keuze diervrij

20% van de consumenten koos voor een vegan-pakket ten opzichte van 43% wanneer hier de claim ‘duurzaam’ op werd geplakt. Dit effect was in alle verschillende demografieën te zien, maar was het sterkst bij consumenten die zichzelf ‘rood vleeseters’ noemen. Medeauteur Joe Arvai vertelt waarom deze studie belangrijk is: “We leven in een tijd van polarisatie, waarin het noemen van bepaalde woorden, zoals klimaatverandering of vegetarisch, een negatieve reactie kan oproepen of zelfs kan leiden tot meer niet-duurzame consumptie. Deze studie helpt met het begrijpen van de communicatie over die belangrijke onderwerpen.”

Vegan, plantaardig of gezond

Dit is niet de eerste studie die zich buigt over het benamingen-vraagstuk. Uit een Italiaanse online-studie bleek dat consumenten eerder geneigd waren om diervrije voeding te kopen als deze als plantaardig was gelabeld, ten opzichte van vegan. Een andere studie van de Universiteit van California laat een ander beeld zien. Daar verkocht vegan beter dan plantaardig in een universiteitskantine. Wat dit verschil precies verklaart, is niet helemaal duidelijk, maar de onderzoekers denken dat het te maken heeft met minder negatieve associaties bij de term bij Californische studenten. Wanneer de claim ‘vegan’ tegenover gezond of milieuvriendelijk kwam te staan, werden de producten met de laatste claims vaker gekozen.

Lees ook: Gebruik termen vega, vegan en plant based vraagt om duidelijkheid

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur