Foto: Canva
Er zijn veel nieuwe merken in de Nederlandse supermarkt beland, opvallend hierbij is het toenemend aantal merken in de hoek van de plantaardige zuivelvervangers. Dat blijkt uit de Top 30 Toetreders van onderzoeksbureau Circana in opdracht van Supermarkt.team.
Erwtendrank, lupine-yoghurt en vegan-ijs. Nieuwe voedingsmerken in het Nederlandse supermarktschap zijn vooral terug te vinden in de plantaardige zuivel. Van de vijf merken die zich toeleggen op plantaardige producten, zijn er drie bezig met zuivel: Vly (erwtendrank) Jude’s (vegan ijs) en Luve (lupine-yoghurt). Nog een ander merk deed zijn intrede tot het Nederlandse supermarktschap: OaYeah! (haverpannenkoeken).
Opmerkelijk bij deze top 30 is dat slechts één toetreder van Nederlandse origine is. Alleen OaYeah! van Cérélia is Nederlands. De andere merken komen uit Duitsland of het Verenigd Koninkrijk.
Duurzaamheid, gezondheid en budget
In de gehele top 30 valt op dat er weer een aantal nieuwe budgetmerken bij gekomen is. Ook keren de termen ‘gezondheid’ en ‘duurzaamheid’ vaak terug bij de nieuwkomers. Daarnaast is er ook een aantal merken die zich specifiek richten op het ‘premium’-segment, bijvoorbeeld in diervoeder.