Aan de Universiteit van Maastricht werd nudging met voeding op een creatieve manier onderzocht. Foto: Canva
In dit artikel
In de voedingswereld is nudging een veelgebruikte techniek om de keuzes van mensen te beïnvloeden. Aan de Universiteit van Maastricht werd nudging op een opvallende manier onderzocht. Wat is nudging en hoe werkt het? En zou kunst een goede toepassing kunnen zijn?
Waar nudging rondom voeding zich meestal uit in producten op ooghoogte te presenteren of door vlakbij de kassa te leggen, onderzocht de Universiteit van Maastricht nudging op een creatievere manier. In de kantine van de universiteit werden namelijk magere beelden van Giacometti getoond. De magere beelden zouden een tegenhanger zijn van de samenleving waarin obesitas en overeten veel voorkomt. Het doel was om medewerkers en studenten minder calorieën te laten eten. Een bijzondere vorm van nudging, die nog niet eerder onderzocht is.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst