Skip to content

Albert Heijn en Vivera vinden elkaar in plasticreductie

Updated on:
Nieuws
Retail
Vivera verpakking

De beweging naar een duurzamere verpakking is volgens zowel Vivera als AH de wens van de consument. Foto: Vivera

Vivera komt als eerste producent van plantaardige vleesvervangers met Plantaardig Kruimgehakt in een zakje. De 70% plastic besparing ten opzichte van de vorige verpakking, een plastic bakje, pakt door op de plasticbesparingsstrategie van Albert Heijn.

Albert Heijn regisseert verpakkingsmateriaal- en plasticreductie door eisen te stellen aan de verpakkingen van de levensmiddelenfabrikanten waarbij zij inkopen. De komende maanden reduceert Albert Heijn verpakkingsmateriaal in het zuivelassortiment. Ruim vijftig kaasproducten gaan over op een enveloppe-verpakking. Dit reduceert jaarlijks 400.000 kilo plastic.

Albert Heijn realiseerde met een reductie van 5,9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal in 2023 hun doelstelling op reductie van verpakkingsmateriaal twee jaar eerder dan gepland. In 2025 wilde Albert Heijn 20 miljoen kilo verpakkingsmateriaal minder verbruiken dan in 2018. Dat doel is in 2023 al bereikt.

In lijn met duurzaamheidsdoelen van producenten

Vivera zegt dat deze nieuwe verpakking doorpakt op een beweging ingezet door Albert Heijn en in lijn is met hun eigen doelstelling wat betreft plasticbesparing. In 2030 wil het bedrijf 45% minder CO2 uitstoten. Reductie in plasticverbruik draagt daaraan bij.

Lees ook: De 7 vragen over het MVO-beleid die elk bedrijf kan verwachten

Wens van de consument

De beweging naar een duurzamere verpakking is volgens zowel Albert Heijn en Vivera de wens van de consument. In mei organiseert Albert Heijn voor de tweede keer een Packathon, waarbij klanten kunnen aangeven aan welke verpakkingen zij zich irriteren. Uit die reacties kiest Albert Heijn met leveranciers en deskundigen de vijf verpakkingen om te verduurzamen.

Vivera refereert naar een onderzoek van Glocalities uit 2022 met 748 respondenten. Het onderzoek toont aan dat consumenten steeds bewuster worden van de negatieve effecten van plastic. Van consumenten die bewust met duurzaamheid bezig zijn, is zelfs 90% bezig met plastic reduceren. ”Aangezien vleesvervangers en plantaardige producten veel gegeten worden door bewustere consumenten, biedt dit nieuwe zakje een mooie oplossing om het plasticverbruik terug te dringen”, zegt Karin Löwik, marketingdirecteur bij Vivera.

Snel delen