Skip to content

Deens onderzoek: weinig animo voor diervrije zuivel

Onderzoekers zien weinig animo onder consumenten voor diervrije zuivelproducten, gemaakt met precisiefermentatie. Er is wel interesse in hybride producten.

Updated on:
Nieuws
Innovatie
Consumentenonderzoek diervrije zuivel

Conventionele zuivel wordt als meest smakelijk en aantrekkelijk gezien. Pas in combinatie met conventionele of plantaardige zuivelvervanger worden diervrije melkeiwitten gezien als gezond en aantrekkelijk. - Foto: Canva/Billion Photos

Deense onderzoekers zien weinig animo onder consumenten voor diervrije zuivelproducten. Het gaat daarbij om producten die voor 100% bestaan uit melkeiwitten gemaakt met precisiefermentatie. Er is wel interesse in zuivelproducten die deels uit diervrije zuivel bestaan.

Dat concluderen onderzoekers van Aarhus University’s MAPP centre. Consumenten zien diervrije zuivel als duurzaam en milieuvriendelijk. Ze beschouwen deze producten gemaakt met precisiefermentatie echter niet als smakelijk, aantrekkelijk of gezond. Volledig plantaardige zuivelalternatieven daarentegen scoren het beste in duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Conventionele zuivel wordt als meest smakelijk en aantrekkelijk gezien. Pas in combinatie met conventionele of plantaardige zuivelvervanger in een hybride product worden diervrije melkeiwitten gezien als gezond en aantrekkelijk.

Wat weten consumenten van diervrije zuivel?

De onderzoekers vroegen Britse, Franse, Deense en Duitse consumenten naar wat zij weten over precisiefermentatie en hoe zij producten zien die hiermee zijn gemaakt. Deze techniek werd uitgelegd als het microbieel aanmaken van melkeiwitten zonder dat er een dier bij kwam kijken.

Vervolgens moesten consumenten verschillende varianten van melk, een eiwitreep en ijs een score geven op duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, sensorische beleving en gezondheid. Daarbij werden producten die voor 100% bestaan uit melkeiwitten gemaakt met precisiefermentatie gescoord ten opzichte van producten gemaakt van conventionele zuivel, plantaardige eiwitten of een half-om-halfversie (hybride) van deze drie eiwitbronnen.

Lees ook: Precisiefermentatie is sleutel tot koevrije kaas Those Vegan Cowboys

Hybride zuivel is tweede keuze

Bij het vergelijken van de producten scoren conventionele zuivelproducten het beste kort op gevolgd door hybride producten. Vooral de hybride producten die voor 50% uit conventionele zuivel en 50% uit melkeiwitten uit precisiefermentatie bestaan, kunnen direct concurreren met conventionele zuivel. Producten gemaakt van 100% diervrije melkeiwitten concurreren het vaakst met 100% plantaardige producten.

Onderzoeker Marija Banovic denkt dat hybride zuivelproducten met een deel melkeiwitten gemaakt met precisiefermentatie kan helpen met de acceptatie. Het beantwoordt onzekerheden die de consument nu nog heeft, met name of een product gemaakt met precisiefermentatie wel smaakt.

Culturele verschillen

Zowel Denen als Britten vinden diervrije zuivel kunstmatig, terwijl Fransen en Duitsers eerder denken aan fermentatie en gezond. Denen laten zich vooral negatief uit over precisiefermentatie en Duitsers leken het meest open te staan voor mogelijkheden.

Ook maakt het uit per land of het gaat om een melkdrank, een eiwitreep of ijs. Alle consumenten, maar vooral de Fransen, hebben een voorkeur voor conventionele zuivel boven alle alternatieve zuivelproducten. Fransen spraken als tweede keuze een voorkeur uit voor ijs gemaakt van 100% melkeiwitten uit precisiefermentatie. Denen kiezen eerder hybride producten als tweede keuze dan 100% plantaardig of diervrije zuivel. In melkdranken kiezen Britten als tweede nipt voor 100% plantaardig, terwijl Duitsers 100% plantaardig als tweede kiezen bij eiwitrepen.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen