Skip to content

Bier met extra eiwit

Thrive heeft een biertje ontwikkeld met extra eiwit erin. De noodzaak en effectiviteit van dit product zijn voor mij zeer onduidelijk.

Updated on:
Column
Innovatie
Bier met extra eiwit premium

Foto: Canva

Thrive heeft een biertje ontwikkeld met extra eiwit erin. Waarom???

Nou, zegt de woordvoerder, omdat het kan helpen bij het herstel na inspanning van fanatieke sporters. Dit roept bij mij vraagtekens op. We krijgen allemaal anderhalf keer de hoeveelheid eiwit binnen van de hoeveelheid die we nodig hebben. Voor de totale eiwitinname hoeven we het dus niet te doen. Het is ook bedoeld voor de meer serieuze sporters, omdat eiwitinname vlak na het sporten het herstel van de spieren zou bevorderen. Dit is dus alleen maar bedoeld voor die zeer beperkte groep serieuze sporters die behoefte heeft aan deze herstelvoeding. De vraag is of zij nu juist behoefte hebben aan een biertje na hun training. Ik ken aardig wat sporters die zeer terughoudend zijn in alcoholconsumptie en niet direct de behoefte hebben aan een biertje zonder alcohol. Het zijn wellicht de wat mindere topsporters die behoefte hebben aan zo’n drankje, maar die hebben dan weer geen extra eiwit nodig.
Is dit vergelijkbaar met eiwit van een eiwitshake of kwark?
Daarnaast is het nog maar de vraag of de eiwitten in dit biertje (overigens maar 10 gram van de 180 gram die sporters volgens Thrive nodig hebben en dat is maar 5%) makkelijk opneembaar zijn, zodat ze ook echt het spierherstel bevorderen. Is dit vergelijkbaar met eiwit van een eiwitshake of kwark? Dat maken ze niet bekend in verband met patentrechten. Daarnaast is het ook nog maar de vraag of ze überhaupt een claim kunnen gebruiken die hun biertje aan fysiek herstel na training kan koppelen.

Noodzaak en effectiviteit van dit product onduidelijk

Al met al lijkt het mij een overbodig product voor onze supermarkt. Wellicht kunnen ze er wat aan verdienen als het in gezellige sportscholen of sportkantines wordt geschonken, maar de noodzaak en effectiviteit van dit product zijn voor mij zeer onduidelijk. Misschien was het beter als ze zich met de ontwikkeling van een eiwitrijk product zouden richten op een doelgroep die het echt nodig heeft. Maar ze kwamen híer juist op omdat ze zelf de doelgroep zijn. Ik houd het daarom maar op gewoon water na het sporten en voldoende eiwit in mijn dieet. Net zo makkelijk en waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Léon Jansen

Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners