Skip to content

Jumbo verkoopt 7% meer plantaardige eiwitten in 2023

Supermarkt Jumbo heeft in 2023 7% meer plantaardige eiwitten verkocht ten opzichte van 2022.

Updated on:
Nieuws
Retail
Jumbo plantaardig

Foto: Koos Groenewold

Supermarkt Jumbo heeft in 2023 7% meer plantaardige eiwitten verkocht ten opzichte van 2022. De supermarktketen zet steeds meer in op de eiwittransitie.

In 2023 was 39% van de verkochte eiwitten plantaardig: eiwitten afkomstig van groente, vleesvervangers, noten en peulvruchten. De supermarkt geeft aan dat de verhouding niet helemaal eerlijk te vergelijken is met 2022, omdat de meetmethode is verbeterd het afgelopen jaar. Jumbo heeft als doel dat in 2030 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is.

De supermarktketen verkocht afgelopen jaar 15% meer vleesvervangers en de vleesverkoop daalde, volgens de supermarkt, met 3%. Om de eiwittransitie verder te ondersteunen komt Jumbo dit jaar met een uitbreiding van het peulvruchtenschap en het assortiment zuivelvervangers. 

Assortiment kleiner

In 2023 trok Jumbo het prijsniveau van vleesvervangers gelijk of lager dan dierlijke varianten. Jumbo heeft gemiddeld 118 vega(n) producten in het versschap. In 2022 inventariseerde Food&Agribusiness de vlees- en visvervangers bij Jumbo en toen zaten er meer dan 180 producten in het online assortiment van Jumbo. In 2024 is het online assortiment goed voor 154 producten.

Meer omzet bij Jumbo

De omzet van Jumbo steeg met ruim 7%, vooral door prijsverhogingen. De omzet komt op € 11,0 miljard (vorig jaar: € 10,3 miljard) en is daarmee recordhoog. Toch spreekt Jumbo van een jaar met twee gezichten, want de omzet groeide minder snel dan gemiddeld in de supermarktbranche. Het marktaandeel is dan ook achteruitgegaan, van 21,4% naar 21,1%. Ook de winst is fors minder met € 22 miljoen (vorig jaar € 80 miljoen).

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur