Het past kennelijk in deze tijdsgeest om te polariseren. - Foto: Canva/FatCamera
Nee, echt handig is het niet van Albert Heijn om de koper van ‘koeienboter’ kuddegedrag te verwijten. Het was een bijdrage in de campagne van Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
De leuze ‘skip the cow’ klinkt activistisch, niet passend bij een grootgrutter die met Beter voor Natuur & Boer juist samenwerkt met veehouders. Deze was te zien op het koelvak van boter, ter promotie van de plantaardige boter van Blue Band, Roombeter.
Wel promoten, niet afzetten tegen andere keuze
Natuurlijk, je mag plantaardig promoten, maar je hoeft je daarvoor niet af te zetten tegen de andere keuze. Dat doen de WakkerDieren van deze wereld wel. Dat is meteen ook de kritiek. Het past kennelijk in deze tijdsgeest om te polariseren. Een campagne als ‘sloopmelk’ is walgelijk, bedoeld om te choqueren. In de perceptie doet deze niet onder voor het lachende varken op de toonbank van de slager.
Op sociale media wordt Albert Heijn dan ook stevig aangepakt. Agractie-voorman Bart Kemp blijft nog keurig: ‘Goed bezig AH, lekker boeren bashen’. Hij heeft lijntjes met Zaandam, en na contact met de directie meldt het concern de winkeldecoratie te verwijderen. De directie staat er ‘beslist’ niet achter, meldt Kemp op X.
Lees verder onder de tweet
Zie update reactie AH:https://t.co/NepJWvTLoV
— BartKempEde (@BartKempEde) March 5, 2024
Zorgen om vleesagressie
Het campagneteam achter de week-zonder-vlees zegt zich zorgen te maken over ‘vleesagressie’. Partijen zouden zich niet meer aan het onderwerp durven te verbinden. Hun Facebook-pagina is allang geen vriendenboek meer.
‘Laten we weer met elkaar in gesprek gaan’, oppert Isabel Boerdam van het team. Goed idee. Het vergt van alle partijen inleving, en vooral ook acceptatie van de verschillen. Zeker ook: dring de ander niks op. Wees duidelijk over feiten en meningen en, zoals zo vaak, het is de toon die de muziek maakt.