Skip to content

Graag een onsje minder boos in Week zonder vlees en zuivel

Moet je meteen als je je ergens aan stoort, oproepen tot een boycot en met ‘groot materieel’ andere ondernemers onder druk zetten?

Updated on:
Column
Retail
Moet je nou echt overal voor op de trekker stappen, vraagt Ad Nagelkerke zich af, na een protestactie in de Week zonder vlees en zuivel. - Foto: Misset premium

Moet je nou echt overal voor op de trekker stappen, vraagt Ad Nagelkerke zich af, na een protestactie in de Week zonder vlees en zuivel. - Foto: Misset

Op de tweede dag van de ‘Week zonder Vlees en Zuivel’ stapten enkele boeren in de Krimpenerwaard meteen in hun trekker om te protesteren tegen de deelname van lokale supermarkten.

Als het aan Farmers Defence Force ligt, moeten consumenten deze supermarkten de hele week mijden en moeten de supermarktondernemers maar eens goed nadenken of ze in het vervolg weer aan zo’n week meedoen. Een lokale actie van een kleine groep, maar dankzij sociale media al snel in heel het land zichtbaar.

Cancel-cultuur

Moet je nou echt overal voor op de trekker stappen? Moet je meteen als je je ergens aan stoort, oproepen tot een boycot en met ‘groot materieel’ andere ondernemers, zoals supermarkteigenaren, onder druk zetten? De ‘cancel-cultuur’ ten top. De ‘Week zonder Vlees en Zuivel’ is in het leven geroepen om mensen te inspireren meer plantaardig te eten en een meer flexitarisch eetpatroon te ontwikkelen. Er is niemand die iemand verbiedt om vlees of zuivel te consumeren of te kopen, maar op sociale media zie je meteen mensen die deze week extra veel vlees eten. Waarom? Stel dat de ‘Week zonder Auto’ zou worden georganiseerd, om mensen te inspireren eens met het openbaar vervoer te reizen. Ga je dan ook meteen extra veel kilometers in je auto rijden? Of gaan boze automobilisten verhaal halen bij machinisten en buschauffeurs? Ik hoop het niet.
Aandacht voor het ene vragen, is toch niet hetzelfde als het ‘demoniseren’ van het andere?
Wat is er mis met het feit dat je juist een ander deel van de landbouwsector, de akker- en tuinbouw, op deze manier eens in het zonnetje zet? Aandacht voor het ene vragen, is toch niet hetzelfde als het ‘demoniseren’ van het andere?

Kijk over de eigen grenzen heen

Laten we eerlijk zijn: minder dierlijk en meer plantaardig consumeren, is toch echt duurzamer. Laten we niet meteen in de weerstand schieten, maar eens over de eigen grenzen heen kijken en eens wat anders uitproberen. Als liefhebber van goede kazen en een mooi stukje vlees laat ik me graag inspireren en verleiden. Daar word ik juist blij van in plaats van boos.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ad Nagelkerke

managing partner bij Schuttelaar & Partners in agribusiness en life sciences & healthy living