Skip to content

Plus gaat in 2024 voor 40% plantaardig aandeel

Supermarktketen Plus wil dat dit jaar 40% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. In 2023 lag het percentage op 35%.

Updated on:
Nieuws
Retail
Plus gaat in 2024 voor 40% plantaardig aandeel

Plus gaat een kwart minder dierlijke reclames plaatsen in de folder. Daarvoor komen meer plantaardige promoties in de plaats. - Foto: ANP/Lex van Lieshout

Supermarktketen Plus wil dat dit jaar 40% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. In 2023 lag het percentage op 35%. Dat staat in het jaarverslag van de keten.

De supermarkt wil dat bereiken door het plantaardig assortiment te laten groeien binnen alle ‘relevante categorieën’. Het afgelopen jaar introduceerde de supermarkt een nieuwe lijn vegetarisch vleeswaar: Vega met Smaak. Op welke manier Plus dit jaar het assortiment plantaardig gaat vergroten, staat niet beschreven in het verslag. De supermarkt is eerder de maand wel begonnen met een proef met de positionering van vleesvervangers in het vleesschap.

25% minder vleespromoties

Wat de supermarkt verder gaat doen is zorgen voor een ‘betere balans’ in het promotiebeleid. Vanaf 2024 wordt een kwart minder dierlijke reclames geplaatst in de folder en komen daarvoor in de plaats meer plantaardige promoties. Hier vallen vlees- en zuivelvervangers onder, maar ook groente, fruit en peulvruchten. Concurrent Jumbo ging hierin een stuk verder, die maakte onlangs bekend geheel te stoppen met acties op vers vlees (exclusief vleeswaar).

Plus zet meer in op eiwittransitie

Plus is vanaf 2023 uitgesprokener bezig met de eiwittransitie. In het jaarverslag over 2022 werd niks gezegd over het bevorderen van de consumptie van plantaardige eiwitten, terwijl er nu een hele pagina gewijd wordt aan dit thema. De supermarkt heeft zich in 2023 gecommiteerd aan Eiweet, een platform dat inzicht biedt in het plantaardig eiwit aanbod van supermarkten. Ook heeft Plus de ambitie verhoogd van een 50/50-verhouding in 2030 naar 60% plantaardig en 40% dierlijk.

De supermarktketen behaalde in 2023 een consumentenomzet van €4,8 miljard. Het was een ‘turbulent’ jaar voor Plus met een nettoverlies van €31,2 miljoen. Die kosten zijn voornamelijk te wijten aan het ombouwen van Coop-winkels naar de Plus-formule.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur