Foto: Canva
In dit artikel
Het flexitarisme heeft zich binnen Europa stevig gevestigd als trend. Dat vraagt om een herwaardering van hybride producten, vindt Alice Pilkington van marktonderzoeksbureau Mintel. Tijdens het event âHybrid Products - Mixed Feelings, Mixed Opportunitiesâ van The Protein Community (Foodvalley) noemt ze drie belangrijke pijlers voor succes: het benadrukken van een goede smaak, gezondheidsvoordelen en milieuwinst. De allerbelangrijkste factor blijft echter de prijs.
Het flexitarisme groeit. Toch is de vraag naar hybride producten jarenlang achtergebleven. âHet was voor sommige producten simpelweg gewoon te vroegâ, vertelt Alice Pilkington van markonderzoeksbureau Mintel tijdens het event âHybrid Products - Mixed Feelings, Mixed Opportunitiesâ, van The Protein Community (Foodvalley). Ter illustratie noemt ze de producten die onder het merk Funky Flexetarian in 2016 in Groot-Brittannië op de markt kwamen. "De term 'flexitariër' was destijds nog te onbekend. Daardoor vonden deze producten geen weerklank bij de consument.â Inmiddels is er veel veranderd, ervaart ze. âWe hebben de afgelopen jaren in de media grote fundamentele veranderingen gezien in de berichtgeving over de impact van het flexitarisme. Daardoor zijn consumenten inmiddels veel ontvankelijker voor hybride producten.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp