In september 2023 lanceerde Albert Heijn het nieuwe plantaardige huismerk AH Terra. - Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Dankzij de introductie van de eigen lijn van plantaardige producten onder het merk Terra is 44,1% van de verkochte eiwitten bij Albert Heijn plantaardig. Dit publiceert de supermarktketen dinsdag 16 april in zijn duurzaamheidsrapportage 2023.
In 2023 groeide het aandeel plantaardige eiwitten in de totale verkoop van eiwitten naar 44,1%. In 2022 was nog 42,6% van de eiwitverkoop plantaardig. Volgens Albert Heijns duurzaamheidsrapportage heeft de lancering van een eigen plantaardige productenlijn onder het merk AH Terra bijgedragen aan deze groei. In 2025 wil de supermarktketen dat 50% van de verkochte eiwitten uit plantaardige bronnen komt met een stijging naar 60% in 2030.
Vegetarische verspakketten
Buiten het vleesschap zijn de verspakketten een belangrijke categorie die zorgen voor een hoger aandeel plantaardig in de verkochte eiwitten. In 2023 verkocht Albert Heijn 22,5 miljoen verspakketten. “Mensen die wel eens vegetarisch eten hebben niet altijd zin in een vleesvervanger. Een verspakket geeft inspiratie en een recept”, zegt Constantijn Ninck Blok, directeur Merchandising en Formats bij Albert Heijn. De verspakketten komen met recepten die of geheel vegetarisch zijn of waarin gekozen kan worden voor alternatieve eiwitten.
Promotie met eiwitrijke producten
Albert Heijn heeft regelmatig promoties met alle soorten eiwitten en probeert alle eiwitbronnen gelijk te prijzen. “Onze plantaardige producten van Terra, maar ook van andere merken komen wekelijks in de promotie. Acties op boodschappen zijn belangrijk voor consumenten.” Ninck Blok legt uit dat daarom vlees ook nog steeds in de promotie zit. “Als we een actie hebben rond een thema als BBQ of de feestdagen hebben we ook een goede vegetarische of plantaardige aanbieding.”
Lees ook: Jumbo stopt aanbieding op vers vlees
Uitbreiding dierlijke eiwitten
Albert Heijn lanceert nieuw duurzaamheidsinitiatieven gericht op reductie van emissies, waarvan één specifiek gericht op de uitstootvermindering in de vleesketen. De keten breidt het aanbod uit met half-om-half runder-kipgehakt en een runder-kipburger. De CO2-uitstoot van deze producten valt 37% lager uit dan die van reguliere rundervarianten. Daarnaast komt er een lijn met rundvleesproducten met toegevoegd rundereiwit. Dit eiwit is normaal gesproken een reststroom van de runderketen, maar komt nu verwerkt tot rundereiwit terug in het eindproduct. Bij het produceren van deze producten in deze lijn met toegevoegd rundereiwit worden zo minder koeien geslacht.
Bewuste keuze voor minder uitstoot
Albert Heijn wil consumenten helpen bewust te kiezen voor duurzame producten door op producten van eigen merk logo te plaatsen van een wolkje met de uitstoot in CO2-equivalenten. Ditzelfde logo zal de CO2-uitstoot vermelden bij 1100 producten in de online-winkel van de supermarktketen en bij de recepten in de Allerhande. Voor het eigen merk kan Albert Heijn eigen data gebruiken, opgehaald in de eigen keten. De uitstoot van ander merken wordt berekend met data van de producent en als deze data niet beschikbaar ism wordt gebruikt gemaakt van generieke data.
Keuzes in de keten
“De volgende stap na de berekening van deze CO2-uitstoot is kiezen voor de duurzame producten”, zegt Ninck-Blok. De data geeft een beeld waar in de keten het zwaartepunt van de uitstoot zit. In de rapportage staan producten uitgesplitst op welk percentage uitstoot waar in de keten wordt gemaakt. Bijna altijd draagt de productie het meest bij aan de uitstoot. Dat inzicht kan keuzes informeren voor het verminderen van emissies in de keten.
Duurzaamheidsclaims onder de loep
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) had kritiek op de duurzaamheidsclaims van Albert Heijn. Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn, legt uit dat de bekritiseerde claim over de duurzaamste supermarkt al was verwijderd in de meeste winkels. “Enkele filialen liepen daarin achter.” Ondertussen zijn al dit soort uitingen nu weg.
Lees ook: “Beter voor natuur”-programma van Albert Heijn nu ook voor eieren
Verschil van inzicht
De andere claim waar ACM over viel, ging over Albert Heijns uitingen rondom het programma met boeren ‘Beter voor Natuur & Boer’. “In de winkel refereren we naar één punt in ons holistische programma Beter voor Natuur & Boer en verwijzen vervolgens naar de website.” ACM vindt dat dit soort claims feitelijk en volledig moeten zijn, zodat de consumenten meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. “Ik zie dat meer als van ons uit een verschil in inzicht hoe het beste over dit programma te communiceren. Het is lastig zo’n volledig programma en de voordelen in de winkels goed over te brengen.”