Foto: Peter Roek
In dit artikel
Het plan om de CO2-heffing voor grote vervuilende bedrijven te verhogen, is onverstandig en kan bedrijven afschrikken om te investeren in verduurzaming.
Die waarschuwing gaf Carolien Gehrels, voorzitter van de Adviescommissie maatwerkafspraken, woensdag aan Tweede Kamerleden. “Ik maak me daar veel zorgen over. Dit is niet het moment. Het helpt niet en schrikt bedrijven af”, zei Gehrels tijdens een gesprek in de Tweede Kamer. Ze ziet een risico dat bedrijven hun geld straks liever investeren in andere landen.
Dwingen tot een snellere vergroening
De commissie waarvan Gehrels voorzitter is, adviseert over de afspraken die de overheid met grote bedrijven wil maken om sneller te verduurzamen. Het gaat dan om industriebedrijven als Tata Steel, Shell en Yara. Het demissionaire kabinet wil de heffing op een deel van de CO2-uitstoot vanaf 2028 verder verhogen, om bedrijven te dwingen tot een snellere vergroening. Gehrels zegt dat de grote spelers waar het hier om gaat tijd nodig hebben om te veranderen. “De overheid moet niet steeds de spelregels veranderen. Anders gaan bedrijven elders investeren.” Volgens Gehrels dreigt Nederland ‘kansen te missen’ op snellere verduurzaming via maatwerk.
De overheid moet niet steeds de spelregels veranderen. Anders gaan bedrijven elders investeren
Naast een focus op de grootste industriële uitstoters in Nederland, de zogenoemde top 20, werkt de overheid aan een maatwerkaanpak voor bedrijven met minder uitstoot. Daarbij moet wel zicht zijn op een additionele reductie van de CO2-uitstoot per bedrijf van ten minste 0,1 megaton in 2030. Er lopen gesprekken met FrieslandCampina, Cosun en Alco. Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat, liet afgelopen maart in een brief weten te hopen met deze bedrijven nog dit jaar tot concrete ambities te komen.
FNLI
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) juicht deze uitbreiding van de maatwerkaanpak toe. De harde eis van 0,1 megaton additionele reductie maakt echter dat slechts een paar bedrijven voor deze uitbreiding in aanmerking komt. FNLI roept de Tweede Kamer dan ook op om in plaats van een harde eis van 0,1 megaton te kiezen voor een relatieve additionele CO2-reductie, zodat meer bedrijven in aanmerking komen voor een maatwerkafspraak.
Medeauteur: Jan Willem Veldman