Plant Forward 2024 wordt op 23 en 24 april gehouden in Amsterdam. Foto: Misset
In dit artikel
Vijf internationale start-ups presenteerden zich op Plant FWD in Amsterdam. De bedrijven hadden allemaal iets gemeen: ze omschreven zichzelf als innovatief én zetten volle bak in op de clean-label trend. Maak kennis met deze Europese start-ups.
Tempty Foods
Cecilie Engvang Lund vertelt vlot waar haar start-up voor staat: een gezonde eiwitcomponent die niet op vlees lijkt. De Deense start-up Tempty Foods zegt dat ze de derde generatie vleesvervangers op de markt brengen: voeding die niet op vlees lijkt. Lund: “Veel producenten maken vlees na, maar het blijft tot nu toe bij nuggets en hamburgers. Consumenten vinden dit ultrabewerkt en ze zijn op zoek naar een gezond alternatief.” De burgers van Tempty worden gemaakt met mycoproteïnen, wortel en quinoa en worden vooralsnog in de foodservice afgezet. Tempty is al te vinden in restaurants in Denemarken en ze kijken nu langzaam naar het uitbreiden van hun afzetmarkt. “We hebben op dit moment de focus op koks, omdat ons concept makkelijker aan hen uit te leggen is. Consumenten bereiken met een nieuw product wat geen vlees of vis is, blijft lastig.”
Esencia Foods
“De plantaardige viscategorie staat nog in de kinderschoenen. Het is op dit moment lastig om de ‘juicyness’ van vis na te bootsen. Wij vinden dat we die code hebben gekraakt”, zegt medeoprichter Hendrik Kaye. Esencia Foods maakt visvervangers op basis van mycelium (een netwerk van schimmeldraden). Volgens mensen die het geproefd hebben, is het moeilijk te onderscheiden van vis. Dat moeten we maar aannemen, want de producten zijn niet te proeven tijdens Plant FWD. “Wij produceren een witte visvervangers. Dat is voor ons een ‘sexy’ beginpunt, omdat het heel gangbaar is. Het zit bijvoorbeeld in vissticks.” Het bedrijf fermenteert de mycelium en creëert daarmee een biomassa die qua textuur en structuur lijkt op vis. Kaye stelt dat de techniek die zij hebben ontwikkeld ook ingezet kan worden om vleesstructuren te maken. De producten zijn nog niet te koop.
The Good Pulse Co.
Bij The Good Pulse zijn ze bezig met het ontwikkelen van de volgende generatie kaasvervangers op basis van gele erwten. CEO Cesar Torres: “Kaasvervangers zijn op dit moment erg ongezond en hebben een lange ingrediëntendeclaratie. Het is eetbaar, maar het is geen voeding.” Het bedrijf zegt geen kaasmaker te zijn, maar een partij die problemen oplost voor kaasmakers. Het bedrijf maakt ‘smaakloze’ kaas met 10% eiwit en minder vet. “We hebben een textuur gecreëerd die vergelijkbaar is met cheddar en Gouda. We leveren de producten B2B en zijn nu in gesprek met een groot zuivelbedrijf.” De Britse start-up heeft nog geen producten op de markt.
Adamo Foods
Ook bij Adamo Foods zijn ze bezig met de volgende generatie vleesvervangers, al gooien zij het over een heel andere boeg. Zij zijn bezig met de ontwikkeling van ‘hele spiervlezen’ (biefstuk, kipfilet). Oprichter Nick Wood: “Wereldwijd is 85% van het geconsumeerde vlees een hele spiervlees, maar die zijn nog niet in een plantaardige variant te koop. Onlangs hebben wij onze Adamo Steak gelanceerd in restaurants.” Het Britse bedrijf gebruikt hiervoor ook gefermenteerd mycelium en gebruikt verder geen bindmiddelen. Binnenkort hoopt het bedrijf de producten te lanceren in enkele restaurants. “Op dit moment is de prijs vergelijkbaar met premium biefstuk. Daarom lanceren we het eerst in restaurants, maar ook omdat het volume nog klein is. Op dit moment kunnen we twee steaks per week maken.”
Olala
Het Franse Olala probeert zich ook te vestigen in de Europese visvervangermarkt. Oprichter Marie-Astrid Gouin vertelt dat de visvervangermarkt hard groeit en dat er ook steeds meer behoefte zal komen voor de producten naarmate er meer mensen vis willen eten. “Onze oceanen hebben een beperkte capaciteit. Wij maken een duurzaam en gezond alternatief.” Het bedrijf heeft op dit moment een assortiment met zes varianten op tonijn en zalm. Op dit moment zijn alle visvervangers een variant op koud geserveerde vis, zoals gerookte zalm of tonijnvlokken. De producten worden gemaakt op basis van algen, waardoor ze ook de ziltige smaak krijgen. Waar ze zelf heel blij mee zijn, is dat hun product omega 3 bevat, verkregen uit microalgen. “We zijn op dit moment al bezig met gesprekken om in Nederlandse groothandels te kopen. We zijn al verkrijgbaar bij Instock.”