Foto: ANP
Lidl wil in België de verkopen van plantaardige eiwitproducten tot 2030 verdubbelen. Om dat te bereiken worden de prijzen van die producten permanent verlaagd, waarmee ze evenveel kosten als de dierlijke variant.
Ook zal het aanbod aan plantaardige producten worden uitgebreid naar 20% van het totale pakket. Die uitbreiding omvat een verscheidenheid aan peulvruchten, zaden en veganistische opties ter vervanging van vlees, eieren en vis. Daarnaast wil Lidl ook het aandeel alternatieve zuivelproducten optrekken tot 10%. Met deze maatregelen wil Lidl de stap naar plantaardige voeding laagdrempeliger maken.
Lidl België verlaagt permanent prijzen
Lidl heeft in België en Luxemburg momenteel 323 winkels en een marktaandeel van circa 10%. “Als foodretailer bereikt Lidl België dagelijks duizenden klanten met haar producten. Deze voedingskeuzes hebben een grote impact op het klimaat, de biodiversiteit en de gezondheid. Daarom wil Lidl België haar verantwoordelijkheid nemen en het beste aanbod voor een bewuste en duurzame levensstijl tegen de lage Lidl-prijzen aanbieden”, stelt het bedrijf. Lidl wijst er daarbij op dat volgens een studie vier op tien Belgen meer vegetarische en/of veganistische producten willen kopen als deze goedkoper zouden zijn. Vanaf 15 mei verlaagt de supermarktketen daarom permanent de prijzen van de plantaardige eiwitproducten tot het niveau van de dierlijke variant.
Ines Verschaeve, Project Manager CSR Inkoop bij Lidl België: “Eiwitten zijn essentieel voor ons welzijn, of ze nu van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. Plantaardige eiwitten hebben een positieve impact op zowel mens als milieu. Door de prijzen van de plantaardige alternatieven te verlagen tot hetzelfde niveau als van de dierlijke variant, willen we dat de klant gemakkelijker de keuze kan maken voor een plantaardig alternatief.”
Door hier zo duidelijk op in te zetten, neemt Lidl het voortouw
ProVeg vzw, de organisatie die Belgen stimuleert om meer plantaardig te eten, juicht dit initiatief van Lidl toe. “Door hier zo duidelijk op in te zetten, neemt Lidl het voortouw”, zegt Fien Louwagie van ProVeg. ‘’We weten dat het prijsverschil, of de perceptie ervan, een van de drempels is om vaker voor plantaardig te kiezen. Door dit weg te werken en volop in te zetten op een uitgebreider aanbod en de klanten mee te nemen in dit verhaal, neemt Lidl de verantwoordelijkheid als retailer. We hopen dat dit anderen aanzet om hier ook duidelijke keuzes in te maken.”