Wakker Dier ziet resultaten van de stappen die supermarkten hebben gemaakt met meer zichtbaarheid voor plantaardig en het promotiebeleid. - Foto: Roel Dijkstra Fotografie
In dit artikel
Supermarkten hebben in 2023 2% minder vlees verkocht dan in 2022. Wakker Dier schrijft dit toe aan het feit dat supermarkten meer sturen naar plantaardig.
Wakker Dier heeft de verkoopdata van onderzoeksbureau Circana geanalyseerd. Daaruit trekt de dierenwelzijnsorganisatie de conclusie dat supermarkten minder vlees verkopen. Sinds 2020 is de verkoop van vers vlees en vleeswaar gedaald met 16%. Wakker Dier stelt dat dit te maken heeft met de stappen die de supermarkten de afgelopen jaren hebben gemaakt: meer zichtbaarheid voor plantaardig en het promotiebeleid.
Mogelijke verschuiving naar kant-en-klaar
De dierenwelzijnsorganisatie zet nog wel een kanttekening bij haar conclusie: in het onderzoek is enkel gekeken naar de verkoop van vers vlees en vleeswaar, niet naar kant-en-klaarmaaltijden en tapas. Het kan niet worden uitgesloten dat de vleesconsumptie is verschoven naar die producten, schrijft Wakker Dier.
Duurder vlees
Wat ook meespeelt, is de gestegen prijs van vlees sinds de oorlog in Oekraïne. Voorlichter Colin Molenaar: “Minder vlees eten is nu niet alleen beter voor de dieren, het klimaat en je gezondheid, maar ook voor je portemonnee.”
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.