Skip to content

Lidl verkoopt 7% meer vleesvervangers door positie naast vlees

Supermarkt Lidl verkoopt meer vleesvervangers door ze naast vlees te leggen. Dat blijkt uit analyse van WUR van de pilot.

Updated on:
Nieuws
Retail
Lidl verkoopt meer vleesvervangers door positie naast vlees

Lidl wil zich blijven inzetten voor zichtbaarheid van vleesvervangers. - Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Bert Verhoeff

Supermarkt Lidl verkoopt meer vleesvervangers door ze naast vlees te leggen. Dat blijkt uit de resultaten van de pilot die Wageningen University & Research (WUR) heeft geanalyseerd.

De supermarkt heeft door de positionering naast vlees 7% meer vleesvervangers verkocht tijdens de proef. Een half jaar lang lagen vier van de best verkopende vleesvervangers naast hun dierlijke variant. De vleesvervangers waren goedkoper dan vlees, waarmee de keten ook een prijsprikkel gebruikte als promotie. Aan het einde van de proefperiode liep het positieve effect iets terug, volgens Monique van der Meer van de WUR, maar was het nog steeds significant aanwezig. De verkoop van vlees daalde licht, maar niet significant.

Lidl zet in op zichtbaarheid vleesvervangers

Lidl is positief over de uitkomsten van de pilot en zegt zich in te blijven zetten voor zichtbaarheid van vleesvervangers. Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl: “Het is belangrijke factor is in de keuze die de klant maakt om een vleesvervanger te kopen of eens te proberen, met name voor de klant die nu nog geen vleesvervangers koopt. Daarom gaan we hier de komende tijd nog meer op inzetten in onze winkels en marketing.”

Daarnaast zag Lidl een behoefte aan vleesvervangers in grootverpakkingen. Dat inzicht is doorgevoerd en grootverpakkingen zijn in alle winkels verkrijgbaar. De supermarkt gaat ook de smaak en kwaliteit van de vleesvervangers verbeteren voor het eind van het jaar.

Niet alle supermarkten overtuigd

Waar Lidl een positief resultaat ziet na een positioneringsonderzoek, liet Jumbo eerder weten niet verder te gaan met dergelijke promoties. Bij die supermarkt had het onvoldoende effect. Ook supermarkt Plus test het effect van vleesvervangers naast vlees leggen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur