Foto: ANP
In dit artikel
Supermarkt Vomar wil dat in 2030 de helft van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. Hiermee houden ze vast aan het doel die de overheid heeft gesteld en wijkt het af van de ambities die andere supermarkten hebben.
Vomar onderschrijft het belang van de eiwittransitie en zegt daarin de verantwoordelijkheid te nemen. Maar de supermarkt zegt ook zowel dierlijke als plantaardige eiwitten bereikbaar te willen houden voor alle consumenten. Daarom houdt het vast aan de ambitie die de Nederlandse overheid heeft: verhouding van 50% dierlijke en 50% plantaardige eiwitten in 2030. De supermarkt laat in een persbericht weten: “Bij Vomar is ook voor elk product met dierlijke eiwitten een betaalbaar alternatief met plantaardige eiwitten beschikbaar. Wij geloven dat deze betaalbare keuze voor de klant uiteindelijk tot een realiseerbare transitie bij de consument zal leiden.”
60/40
Vomar wijkt hiermee af van de ambities van andere supermarkten. Van alle supermarkten in Nederland hebben op dit moment twaalf ambities opgesteld. Elf daarvan willen dat in 2030 60% van alle verkochte eiwitten plantaardig zijn.
Reclamespot Wakker Dier
Dat de ambitie van Vomar nu wordt uitgesproken, komt niet uit de lucht vallen. In dezelfde week maken Spar en Picnic bekend doelen te hebben gesteld en lanceerde dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een campagne die Vomar opriep om te stoppen met ‘ongegeneerd veel vlees opdringen’.