Skip to content

Franse supermarkten pikken biologisch in

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Foto: Canva -

Foto: Canva

De Franse markt voor biologische voeding groeit hard door, waar de supermarkten van willen profiteren. De gespecialiseerde biologische winkels moeten het tegen hen afleggen.

Biologische voeding gaat er in Frankrijk uitstekend in. De markt wordt inmiddels geschat op € 9,1 miljard en groeit nog steeds met dubbele cijfers door. De gespecialiseerde biologische winkels en winkeltjes en de verkopers van bio op de in Frankrijk nog altijd populaire markten moeten het echter steeds meer afleggen tegen de supermarkten. Die hebben tegenwoordig grote en vooral duidelijk herkenbare vakken en soms zelfs hele afdelingen waar alles wat bio is bij elkaar ligt.

Groeiende sector

Biologische land- en tuinbouw nam begin dit jaar in Frankrijk ruim 2 miljoen hectare in, dat is 7,5% van het totale Franse agrarische areaal. Bijna 1 op de 10 boeren of tuinders, in totaal rond de 42.000, zijn inmiddels biologisch gecertificeerd. Zij spelen in op de miljardenmarkt die vorig jaar ook weer met bijna 16% groeide. Maar aan de andere kant wordt die markt om die reden steeds meer het doelwit van de grote Franse supermarkten. Zij waren vorig jaar samen al goed voor € 4,47 miljard aan biologische omzet, precies de helft dus.

Speciaalzaken

Speciaalzaken met namen als Naturalia, Biomonde of Biocoop, namen samen € 3,1 miljard voor hun rekening terwijl de rest wordt verkocht via de markt, direct bij de boer of tuinder of online. Maar groeide de omzet bij de speciaalsector met 7,7%, de supermarkten wisten bijna 23% meer geld uit de biologische hoek te slaan. “Wordt onze sector daarmee niet te grootschalig waardoor we de binding met het land en de producent dreigen te verliezen?” vraagt Agence Bio, het agentschap dat alles omvat wat biologisch is, zich hardop af.

Bio uit buitenland

De vrees bestaat vooral dat die supermarkten vanwege hun prijzenoorlog meer goedkope biologische producten uit het buitenland gaan halen waar vaak minder strenge eisen gelden dan in Frankrijk zelf. Uit cijfers van het agentschap blijkt dat nu 57% van het biologische fruit en 23% van de groente wordt ingevoerd, waarbij het bij fruit overigens vaak gaat om producten die toch niet in Frankrijk te telen zijn. Bij sterke Franse agrarische sectoren ligt die invoer tot nu toe veel lager: 2% voor zuivel en 5% voor vlees of daarvan gemaakte producten. Maar net als bij conventioneel is daar wel sprake van een stijgende lijn.

Onethisch handelen

De opkomende macht van de supermarkten wordt gehekeld door Synadis, een bond van biologische speciaalzaken. In een filmpje beschuldigt zij ‘bepaalde spelers op de markt van onethisch handelen’. “Voor sommigen is biologisch alleen maar een etiketje. We willen weer het échte gevoel en de waarde terugbrengen van de originele bio”, legt de organisatie uit. Maar de satirische ondertoon van haar reclame is bij de bazen van de supermarkten in het verkeerde keelgat geschoten. “Een communicatie die ons de zwartepiet toespeelt, die producenten van bio en niet-bio tegen elkaar op zet en hen voordoet als vazallen van de supermarkten, dat is een keus die Synadis maakt. Ik ben enkele jaren lid geweest van die club maar ik ben blij dat ik er niet meer bij hoor,” zegt directeur biologisch Benoit Soury van Carrefour dan ook gekwetst.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur