Volgens CEO Mark Schneider van Nestlé kan het bedrijf, bekend van onder andere de merken Maggi, KitKat en Nescafé, de toegenomen vraag maar moeilijk aan. Foto: ANP
In dit artikel
De grote vraag naar voeding in supermarkten als gevolg van het coronavirus legt extra druk op voedingsbedrijven. Personeel is een beperkende factor.
Door de maatregelen die wereldwijd worden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, verandert het gedrag van consumenten. Nu de horeca in heel veel landen voor een groot deel wegvalt, stijgt de vraag naar voedsel in supermarkten. Dat is positief voor voedingsbedrijven als Nestlé en PepsiCo, maar tegelijkertijd hebben zij moeite met het op pijl houden van de productie en het voldoen aan de vraag vanuit de retail. Dat komt onder andere door verstoringen van aanvoerketens en een tekort aan personeel.
Voedingsbedrijf Nestlé kan vraag moeilijk aan
Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé ziet de vraag in supermarkten duidelijk toenemen. Volgens CEO Mark Schneider kan het bedrijf, bekend van onder andere de merken Maggi, KitKat en Nescafé, de toegenomen vraag maar moeilijk aan.
Hij zei er het volgende over in een video van persbureau Bloomberg: ‘We proberen zo veel als mogelijk te produceren, maar we hebben te maken met beperkingen in de logistiek en minder mensen die aan het werk zijn door ziekte of door preventieve maatregelen. Daardoor zijn we niet altijd in staat om 100% van de capaciteit die we onder normale omstandigheden zouden hebben te benutten. We proberen extra shifts te draaien en de productie op te schroeven, maar het zijn zeer uitdagende omstandigheden. Het behalen van de normale productiehoeveelheden is al een bijzondere prestatie nu’. Eind maart vertelde Nestlé zijn medewerkers al zich voor te bereiden op moeilijke tijden en al het nodige te doen om klanten te voorzien van voeding.
Derde ploegendienst bij voedingsreus Kraft Heinz
De Amerikaanse voedingsreus Kraft Heinz verwacht dat de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar 6% hoger uit zal komen, terwijl eerder nog van een groei van 1% werd uitgegaan. Om de extra vraag bij te kunnen benen, heeft het bedrijf in een aantal Amerikaanse fabrieken een derde ploegendienst ingesteld. Omdat ook de kosten hoger liggen en er een daling is in de verkopen aan de foodservice, werkt de omzetgroei niet direct door in de winst. Zo is in enkele fabrieken waarin producten voor restaurants worden gemaakt, de productie teruggeschroefd.
Meer medewerkers aannemen bij PepsiCo
In de Verenigde Staten gaat PepsiCo 6.000 fulltime medewerkers aannemen in de komende maanden. “Het zal de druk op het systeem wegnemen en een deel van het belangrijke werk dat personen in de voorhoede van ons bedrijf verrichten, verlichten”, zo legde Steven Williams, CEO van PepsiCo Noord-Amerika uit. PepsiCo is bekend van onder andere de merken Lay’s, Doritos, Quaker en Pepsi. Ook Kellogg, fabrikant van ontbijtgranen en snackproducten, is op zoek naar extra personeel, zowel in de VS als in Europa. Het Amerikaanse General Mills lost haar personeelstekort op door kantoormedewerkers vrijwillig en tijdelijk in te zetten als productiemedewerkers.
Thuisbezorging pizza
Niet alleen de vraag naar voedsel in supermarkten neemt toe, ook de vraag naar eten dat wordt thuisbezorgd neemt een vlucht. Domino’s Pizza neemt als gevolg daarvan 10.000 extra werknemers aan en pizza-concurrent Papa John’s wil 20.000 mensen aannemen.