Skip to content

Havermelk laat flinke groei zien in Frankrijk

De verkoop van havermelk laat in Frankrijk een flinke groei zien.

Updated on:
Nieuws
Retail
Havermelk Frankrijk

Foto: Canva

De verkoop van havermelk laat in Frankrijk een flinke groei zien.

Dat gaat ten koste van amandelmelk dat nog wel het belangrijkste product blijft bij de plantaardige zuiveldranken, vóór sojamelk.

De verkopen van die plantaardige versies vertonen een gestage groei: met 1,1% in 2022, 2,5% vorig jaar en 3,8% in de eerste helft van dit jaar. Aan de andere kant daalt de verkoop van koeienmelk even gestaag, met 3,2% in 2022 en 2,2% in het daarop volgende jaar. Met een totale omzet van circa € 200 miljoen nemen die dranken nog altijd niet meer dan 5% van de totale markt voor dit soort dranken voor hun rekening.

Nieuwe havermelkproducten in winkels

In de afgelopen drie jaar is binnen de categorie de afzet van havermelk met een kwart toegenomen, ondanks een prijsverhoging met 30%, meldt marktonderzoeker Cicana. Fabrikanten als Oatly of Danone brengen ook steeds weer nieuwe havermelkproducten in de winkels. Volgens het bureau is dat aantal ‘listings’ in drie jaar ook met 15% toegenomen. Danone heeft in dat kader bijvoorbeeld een fabriek voor koeienmelk omgebouwd voor de productie van melk uit plantaardige bronnen.

Dat de Fransen havermelk verkiezen boven die van amandelen, heeft voedingsbedrijf Ecotone te maken met het toenemende prijsverschil. “De prijs van amandelen is sterk gestegen en het is moeilijk om die melk tegen aanvaardbare prijzen aan te bieden”, aldus directeur Christophe Barnouin. 

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur