Foto: ANP
In dit artikel
De omzetten van de meeste A-merken zijn in 2020 harder gegroeid dan de marktgroei.
Het aandeel van de A-merken in de totale omzet van supermarkten is in ieder geval gegroeid. Voor een deel komt dat door de omzetverschuivingen vanwege corona. Dat blijkt uit de jaarlijkse merken top-100 van marktonderzoeker IRI, in opdracht van vakblad Foodmagazine. De omzet van de honderd grootste A-merken steeg met 10,7% en overtrof daarmee de algehele stijging van de supermarkten die uitkwam op ruim 8%.
Sterke posities
Juist in de productcategorieën die het hardst in omzet stegen door corona hebben de A-merken relatief sterke posities. Dat gaat onder meer om rijst en pasta’s, vis in blik en groenteconserven, dat blijkt uit de zogenoemde hamstertop 10 die IRI samenstelde. De omzet van rijst steeg met 180%, groenteconserven met bijna 150%. Toiletpapier en persoonlijke verzorgingsproducten stegen ook hard in omzet. Andere producten die goed scoorden in de hamstertop-10 zijn houdbare melk, knakworst en soepen en houdbaar brood.
Invloed accijnzen
In de top-3 staan sigarettenmerken nog op 1 en 3. Marlboro is met afstand het grootste merk met een omzet van bijna € 560 miljoen. Op de derde positie staat Camel met een omzet van € 322 miljoen. Beide merken zagen ook de omzet sterk stijgen, dat komt voor een groot deel door hogere accijnzen. Als binnen nu en een paar jaar de sigaretten verdwijnen uit het supermarktschap dan wordt Coca Cola het grootste merk. Heineken heeft stuivertje gewisseld met Campina en staat op nummer 4 met een omzet van € 293 miljoen.
Duurzaamste zuivelaar
Campina werd recent nog gekozen als het meest duurzame zuivelmerk door Nederlandse consumenten. Het merk van zuivelcoöperatie FrieslandCampina staat op de twaalfde plek van alle consumentenmerken. De meest duurzame consumentenmerken zijn Tony’s Chocolonely en De Vegetarische Slager volgens het jaarlijkse merkenonderzoek van de Sustainable Brand Index.