Skip to content

A-merken stijgen in omzet, maar krimpen in volume

Nederlands grootste A-merken in de supermarkten waren afgelopen jaar goed voor een omzet van € 10,2 miljard.

Updated on:
Nieuws
Retail
A-merken in de supermarkten premium

Er kozen minder klanten voor A-merken, zoals Campina. Het aandeel huismerken lag in 2022 1,6% hoger dan in 2021. Foto: Koos Groenewold

Nederlands grootste A-merken in de supermarkten waren afgelopen jaar goed voor een omzet van € 10,2 miljard.

Dat is een stijging van 2,9% ten opzichte van vorig jaar en de omzet komt daarmee voor het eerst boven de € 10 miljard. Tegelijk kozen minder klanten voor A-merken, zoals Campina. Het aandeel huismerken lag in 2022 1,6% hoger dan in 2021. Volgens marktonderzoeksbureau Circana kostte deze volumedaling in A-merken de producenten bijna € 350 miljoen aan omzet. Dat blijkt uit de Merken Top 100 die Circana heeft opgesteld in opdracht van Distrifood.
De honderd A-merken waren afgelopen jaar goed voor 22% van de totale supermarktomzet. De groei van veel merken is vooral een gevolg van prijsstijgingen. In volume groeiden er maar weinig. Sowieso stonden de totale volumes die verkocht werden in supermarkten, in vergelijking met het jaar ervoor, onder druk als gevolg van een piek in thuisconsumptie door corona in 2021. Daarnaast speelde inflatie een rol, waarbij consumenten minder producten kochten als gevolg van de prijsverhogingen.
In de categorie vlees is sprake van en prijsstijging van 18% en een volumedaling van 7,7%
In een toelichting laat Circana weten eenzelfde trend te zien in de eerste maanden van 2023. Zo lagen de gemiddelde prijzen van voeding en dranken (van zowel A-merken als huismerken) in de eerste 8 weken van dit jaar 14,1% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkochte volumes voeding en dranken daalden tegelijk met 4,6%. In de categorieën zuivel, kaas en brood lagen de prijsstijgingen in dezelfde periode boven de 20%, terwijl de volumes daalden met respectievelijk 6, 4,7 en 2,7%. In de categorie vlees is sprake van en prijsstijging van 18% en een volumedaling van 7,7%. Voor aardappels, groente en fruit gaat het om een prijsstijging van 9,2% en een volumedaling van 5,6%.

Groeiende omzet in huismerken

Verder lijkt de aandeelwinst van discountformules als Aldi en Lidl in de eerste twee maanden van dit jaar te stabiliseren rond de 17%. De groei van private label-producten zet echter onverminderd door. Het marktonderzoeksbureau ziet wat betreft de omzet een verschuiving van A-merken naar huismerken. Huismerken zijn volgens Circana weliswaar harder in prijs gestegen dan A-merken, maar daar rekening mee gehouden is er nog steeds sprake van een groeiende omzet in huismerken.

‘Inflatiebestendige’ merken

Circana keek ook naar de ‘ínflatiebestendigheid’ van de top 100 merken. Het gaat hier om merken die in staat waren om toch marktaandeel te winnen vanaf het vierde kwartaal van 2022 toen de inflatie een grote vlucht nam. De meeste ‘inflatiebestendige’ merken zijn: Red Bull, Raak, Hertog Jan, Camel, Duyvis, Bacardi, Croma, Chio, Winston en DubbelFriss. Ondanks de stevige inflatie en de opmars van huismerken wisten deze merken toch marktaandeel te winnen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen