Skip to content

Aandacht in Verspillingsvrije Week voor broodverspilling

Dit jaar is er specifiek aandacht voor broodverspilling en hoe dit kan worden verminderd.

Updated on:
Nieuws
Retail
Directeur Toine Timmermans met de actiesticker op de startdag van Verspillingsvrije Week. - Foto: Stichting Samen Tegen Verspilling premium

Directeur Toine Timmermans met de actiesticker op de startdag van Verspillingsvrije Week. - Foto: Stichting Samen Tegen Verspilling

Elke week gaan 60 miljoen boterhammen verloren. De stichting Samen Tegen Voedselverspilling is ervan overtuigd dat dit minder kan door consumenten, bedrijven en supermarkten hiervan bewust te maken in de Verspillingsvrije Week.

De stichting organiseert voor de derde keer de Verspillingsvrije Week. Dit jaar is er specifiek aandacht voor het verminderen van broodverspilling. Het doel van de stichting is om in 2030 50% minder voedselverspilling te hebben in Nederland.

90 stakeholders

Op dit moment heeft de stichting 90 stakeholders zoals Albert Heijn, Lidl, Sligro en McDonalds, die toezeggen er alles aan te doen om de doelen in 2030 te halen. Verspilling moet volgens de stichting iets worden dat niet normaal is, een gedragsverandering. Dat lijkt al te werken, want de totale hoeveelheid verspild voedsel daalt al jaren. In 2010 was dit 48 kilo per persoon en in 2019 34,4 kilo. “Ik hoop dat het woord voedselverspilling ooit niet meer nodig is”, zegt Toine Timmermans, directeur van stichting Samen tegen Voedselverspilling.

7,3 kilo brood per jaar per persoon verspild

Op jaarbasis gaat er persoon ongeveer 7,3 kilo brood verloren in de voedselketen. Dit is de productcategorie waarin het meeste wordt verspild; een groot gedeelte in supermarkten, maar ook aan de keukentafel zelf. Zo is de bijdrage van supermarkten aan broodverspilling 31,5%. De stichting is ervan overtuigd dat dit minder kan door consumenten, bedrijven en supermarkten bewust te maken van de verspilling. Dat bewust worden begint op de actiedag zelf, waar een brood van 2,23 meter aantoonde hoeveel er bespaard kan worden in de hele keten, want dat is hoeveel er nu per persoon per dag wordt verspild.

Sticker

Samen met bedrijven, overheden en producenten gaat de stichting de strijd aan tegen het weggooien van eten in de gehele keten. Om aandacht te geven aan broodverspilling, worden vanaf de actiedag op 3 miljoen broden een ‘Eet jij elke dag een boterham’ sticker geplakt.

Brood van gisteren

Albert Heijn voegt gelijk daad bij het woord door goedkoop oud brood te gaan verkopen. Onder de noemer van ‘Brood van gisteren’ is het mogelijk om tot 11.00 uur oud brood te kopen. Een half brood is voor 25 cent op te halen en een zak bolletjes gaat voor 50 cent over de toonbank.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur