Foto: Canva/Ernst Boese
In dit artikel
België houdt voor de vijfde keer de Week van de Korte Keten. Met deze week (van 14 tot 22 mei) hoopt de organisatie dat er meer aandacht komt voor lokale producten.
Provincies
In de week is aandacht voor de directe verkoop in een dagelijkse thema-uitzending op Radio 2. Iedere dag staat een andere provincie in de belangstelling De provincies hebben elk hun eigen site om de week te promoten en de projecten die plaats gaan vinden. In Vlaams-Brabant wordt gezocht naar een nieuwe Korte Keten Kop, een ambassadeur voor de lokale verkoop.Groei doorzetten
Door de lockdown ging ook in Vlaanderen de verkoop van boerderijwinkels in de lift. De toeloop naar de Belgische hoevewinkels nam met 88% toe en de omzet met 27%. In Nederland had de coronaperiode hetzelfde effect. In beide landen lijkt die enorme groei nu wat af te zwakken. Tijdens de week in 2021 zei minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits: âHet belang van en de interesse in de korte keten is de afgelopen maanden meer dan ooit duidelijk geworden. Dat gevoel en de goesting om lokaal te kopen, willen we vasthouden.â Het marktaandeel van Belgische rechtstreekse verkoop blijft bescheiden: 1%. Wat het marktaandeel is in Nederland, is niet bekend.Geen week in Nederland
VLAM roept de maand mei uit tot de Maand van lokale voeding om consumenten uit de dagen meer uit de buurt te eten. Hoewel het aantal ondernemers in de korte keten groeit in Nederland, zijn er nog geen plannen voor een soortgelijke week.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij