Skip to content

Aandeel omzet uit duurzame voeding neemt toe

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22% van de omzet in voeding een duurzaamheidskeurmerk, ten opzichte van 19% in 2020.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Koos Groenewold premium

Foto: Koos Groenewold

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22% van de omzet in voeding een duurzaamheidskeurmerk, ten opzichte van 19% in 2020. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen UR en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Nederlandse consumenten besteedde vorig jaar bijna € 8 miljard aan duurzame voeding in supermarkten. Dat is 14% meer dan in 2020. De laatste jaren neemt het aandeel omzet door duurzame voeding toe, in 2013 was 8% van de omzet hieruit afkomstig. Dat komt omdat er meer aandacht komt voor duurzame producten, maar ook omdat er meer producten beschikbaar zijn met een keurmerk. Met name producten als varkensvlees, verse- en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk.

Grote verschillen

Steeds meer producten hebben een duurzaamheidskeurmerk waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten, dan wettelijk verplicht is. Ruim 80% van het verkochte varkensvlees, vis, eieren en thee was duurzaam in 2021. Varkensvlees (86%) loopt hierin enorm voor, in andere vleescategorieën is dit beduidend minder: rundvlees (18%), pluimvee (23%) en overig vlees (34%). Een andere categorie met een laag aandeel duurzaam zijn onder andere bier en wijn (2%), mineraalwater en frisdrank (5%) en kaas (6%). Bij deze producten is het aanbod duurzame alternatieven relatief beperkt. Voorbeelden van keurmerken die mee worden genomen in de Monitor Duurzaam Voedsel zijn: Biologisch, On the way to PlanetProof, Fairtrade/Max Havelaar en Beter Leven.

Omzet gangbare voeding daalt

Voor voedingsmiddelen zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet af met 4%, naar bijna € 29 miljard. Dat valt volgens het CBS te verklaren doordat er in 2020 meer supermarktuitgaven werden gedaan door de sluiting van restaurants en andere eetgelegenheden buitenshuis. Hoewel de coronamaatregelen in 2021 minder impact hadden op de consument, wordt er nog steeds meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur