Albert Heijn scherpt de ambitie voor reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van 2018 aan van 15 naar 45% in 2030. - Foto: Koos Groenewold
Iedereen moet aan de bak. Elke schakel van de keten levert een bijdrage aan de CO2-opgave van het eindproduct. Na de bonusregeling bij zuivelreus FrieslandCampina introduceert vleesbedrijf Vion een soortgelijke stimulans.
Ook bedrijven leggen zichzelf â al dan niet door burger en consument afgedwongen â klimaatdoelen opFrieslandCampina-leden gaven vorige week hun fiat aan het kwaliteitsprogramma Foqus planet. In dit systeem met duurzaamheidstoeslagen van maximaal â¬Â 3,50 per 100 kilo melk is â¬Â 1,50 per 100 kilo te verdienen met het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Kip- en varkensketen in kaart gebracht
Albert Heijn scherpt de ambitie voor reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van 2018 aan van 15 naar 45% in 2030. De opgave geldt voor de hele keten. De kip- en varkensketen zijn al in kaart gebracht. Het is duidelijk dat Vion hier op aanhaakt. Vion start in 2023 een nulmeting. In een projectgorep wordt de taakstelling én bonus vastgesteld. Deze bedraagt maximaal 1 cent per kilo. Albert Heijn heeft al gekeken met de eigen toeleveranciers. Voer (lees: vooral soja) staat voor 50% van de totale uitstoot op het bedrijf. Verduurzaming van voer lijkt een logische keuze dus. Maar zeker op het terrein van mest is het een ander te halen. En laten we eerlijk zijn: verdere intensivering is óók een route. Al wil misschien niet iedereen die weg inslaan. En ook hier geldt: boter bij de vis. Als de eisen worden doorvertaald, mag de beloning daar niet bij uitblijven.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp