De bank analyseerde pin-transacties en online-betalingen van ABN Amro-rekeninghouders. Foto: ANP
In dit artikel
De ‘lockdown’ als gevolg van het coronavirus lijkt gunstig te zijn voor voedingsspeciaalzaken. Dat schrijft ABN Amro in een rapport over consumentenbestedingen aan voedsel.
De bank analyseerde pin-transacties en online-betalingen van ABN Amro-rekeninghouders. Daaruit blijkt dat de omzet via betaalpastransacties de afgelopen twee weken fors hoger lag bij voedingsspeciaalzaken. ABN Amro geeft als mogelijke verklaring hiervoor dat mensen meer thuis werken en hierdoor de speciaalzaken in de buurt herontdekken, mogelijk aangemoedigd door het idee om meer lokaal te kopen. In sommige weken in maart werd ruim 40% meer besteed bij speciaalzaken. In het paasweekend was dat bijna 30%.
Ruim 25% meer besteed in supermarkten
De bestedingen aan dagelijkse boodschappen zijn door de coronamaatregelen ook structureel hoger. Bij supermarkten werd in de afgelopen weken tot 25,6% meer besteed, de eerste ‘hamsterweken’ niet meegerekend. De minisupermarkten op bijvoorbeeld stations merken daarentegen goed dat mensen meer thuis werken. Daar daalden de bestedingen met zo’n 70% de afgelopen weken.
Horeca
De branche die het meest te maken heeft met teruggelopen bestedingen is de horeca. Nu uit eten gaan niet mogelijk is, bestellen consumenten hun maaltijden meer online. Die stijging weegt echter niet op tegen de daling van uitgaven in de traditionele horeca van 73,5%. De omzetdaling bij fastfoodrestaurants is minder sterk dan bij andere horeca. Daaruit blijkt dat zij beter zijn toegerust om afhaalmaaltijden te bereiden, aldus ABN Amro.
Over het totaal gezien wordt de daling in de horeca maar deels goedgemaakt door een stijging van de bestedingen in de supermarkt, omdat over het algemeen consumenten in de horeca meer per maaltijd of product betalen.