Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Supermarkten en voedingsbedrijven kunnen flexibele prijzen afspreken in hun contracten. De contractprijzen bewegen mee met de prijzen van grondstoffen. Dat zorgt voor een eerlijke verdeling van de gestegen kosten in de keten, schrijven analisten Henk Hofstede en Rob Morren van ABN Amro.
De afzetprijzen van leveranciers kunnen dan omhoog bij gestegen grondstofprijzen, schrijven ze. âDe afzetprijzen worden verlaagd wanneer de leveranciers lagere inkoopkosten hebben. Binnen sommige versproducten gebeurt dit al en bewegen de afzetprijzen aan de supermarkt binnen bepaalde bandbreedtes mee met de prijs van bepaalde grondstoffen.â
Sterke kostenstijgingen
ABN Amro constateert dat levensmiddelenproducenten kampen met sterke kostenstijgingen, die ze willen doorbelasten aan supermarkten. Supermarkten willen de prijzen juist laag houden vanuit concurrentieoverwegingen. De analisten denken dat de kosten verder oplopen, mede door de inval van Rusland in Oekraïne. âPrijsverhogingen zijn de komende jaren realistisch. Terwijl bij veel producenten van levensmiddelen de marges de afgelopen jaren onder druk stonden door hoge investeringskosten en de schaalvoordelen die supermarkten hebben om lage prijzen te bedingen. Maar supermarkten willen niet het risico lopen dat ze klanten verliezen, want de Nederlandse consument is zeer prijsbewust. Supermarkten denken bovendien dat sommige producenten de gestegen grondstofprijzen aangrijpen om hun marges te verbeteren. Ook vrezen ze dat producenten hun afzetprijzen niet snel verlagen als de grondstof- en productiekosten weer dalen.â
Een gemiddeld boodschappenmandje in Nederland is goedkoper dan in veel andere landen van de Europese Unie
Begrip voorkomt lege schappen
Hofstede en Morren zien als oplossing dat supermarkten en leveranciers vaker contracten opstellen met flexibele prijzen. âDergelijke contracten vragen wel om grote openheid, waarbij beide partijen continu in elkaars boeken kunnen kijken. Begrip tussen supermarkt en leverancier voorkomt lege schappen.â
Oorzaken kostenstijgingen uitleggen
Daarnaast zien zij een taak weggelegd voor fabrikanten en supermarktformules om aan de consument de oorzaken uit te leggen van de prijsverhogingen. âDe Nederlandse consument leeft al jaren in de veronderstelling dat voedsel altijd goedkoop is. Een gemiddeld boodschappenmandje in Nederland is goedkoper dan in veel andere landen van de Europese Unie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek geven Nederlanders gemiddeld 8% van ons inkomen uit aan voedsel tegen 11% in 2011. Het huidige percentage behoort tot de laagste ter wereld.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij