Skip to content

ACM onderzoekt misleidende duurzaamheidsclaims zuivel

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Het duurzaamheidsaspect speelt voor consumenten een grote rol bij hun zuivelaankopen, zegt de ACM. - Foto: ANP

Het duurzaamheidsaspect speelt voor consumenten een grote rol bij hun zuivelaankopen, zegt de ACM. - Foto: ANP

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start een onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims op zuivelproducten.

De zuivelsector is één van de drie sectoren die de ACM extra onder de loep gaat nemen op dit vlak. Naast zuivel ligt de focus op de sectoren energie en kleding. De marktautoriteit zegt in vooronderzoek veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims in deze drie sectoren te hebben gezien.

Veertig bedrijven in de zuivelsector hebben een brief gekregen van de ACM met het verzoek de duurzaamheidsclaims op hun producten te controleren op juistheid en zo nodig aan te passen. ACM haalt daar voorbeelden aan van misleidende duurzaamheidsclaims die zij op zuivelproducten hebben gezien.

CO2-uitstoot

Eén daarvan is een pak melk waarop staat ‘30% minder CO2-uitstoot’. Op de verpakking wordt niet duidelijk waarop dit slaat. Uiteindelijk bleek het er om te gaan dat de CO2-uitstoot bij het maken van de verpakking met 30% gereduceerd was ten opzichte van een voorgaande verpakking.

Ook van algemene claims als ‘duurzaam’, ‘CO2-neutraal’, ‘natuurlijk’ of ‘blije dieren’ is de ACM niet gecharmeerd. Claims moeten met feiten onderbouwd en concreet zijn, zo benadrukt de marktautoriteit in haar brief aan de zuivelproducenten. In de brief geeft ACM de zuivelaars richtlijnen mee waar duurzaamheidsclaims aan moeten voldoen.

Boetes

Bedrijven krijgen tot half juni de tijd om claims op hun verpakkingen aan te passen. Daarna gaat ACM hier op controleren en de resultaten van deze controles publiceren. Bedrijven die consumenten misleiden met claims die zij niet kunnen waar maken kan de ACM een last of een boete opleggen, zo laat de autoriteit weten. De boetes kunnen oplopen tot € 900.000 per overtreding of een percentage van de omzet.

ACM laat weten dat het doel van het onderzoek is om bedrijven zelf actie te laten ondernemen en hun duurzaamheidsclaims te checken. “We starten met deze drie sectoren omdat hier het duurzaamheidsaspect voor consumenten een grote rol speelt bij hun aankopen”, aldus Edwin van Houten, ACM-directeur Consumenten. “Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen. En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven die consumenten misleiden met misleidende claims.”

Snel delen