Bij de Consumentenbond komen veel klachten binnen van consumenten over ‘krimpflatie’: producten waar ze meer voor moeten betalen, terwijl ze er minder van krijgen. - Foto: ANP
Supermarkten en voedingsmiddelenfabrikanten zijn niet in overtreding met verkapte prijsverhogingen door verpakkingen van levensmiddelen kleiner te maken.
“Dat zien wij niet als een overtreding van de consumentenregels omdat de consument wel gewoon krijgt wat op de verpakking staat”, stelt een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Klachten over krimpflatie
Bij de Consumentenbond komen veel klachten binnen van consumenten over ‘krimpflatie’: producten waar ze meer voor moeten betalen, terwijl ze er minder van krijgen. De organisatie riep vorige maand fabrikanten en supermarkten op om transparant te zijn over wat de bond verkapte prijsverhogingen noemt. Mensen klagen over de verkleinde verpakkingen en hogere prijzen van onder meer siroop van Karvan Cévitam, Gouda’s Glorie, koffiepads van Hema en kattenvoer van Whiskas.
Duidelijk zijn over wijziging hoeveelheid
Volgens de Consumentenbond laat de klachtenregen zien dat kopers de gang van zaken oneerlijk vinden. “Als extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten”, stelde de bond vorige maand.
ACM is het hier mee eens. “De fabrikanten zouden hierover wel duidelijker kunnen zijn. Informeer de consument als de verpakkingshoeveelheid is gewijzigd”, zegt de woordvoerder van de toezichthouder.
Foodwatch noemde het verkleinen van de supermarktverpakkingen onlangs een sluwe praktijk. CBL, brancheorganisatie van supermarkten, stelde vorige maand al dat supers voldoen aan de wettelijke eisen.