Skip to content

ADM: consument wil gezonde en plantaardige voeding

Consumenten hechten steeds meer belang aan gezonde voeding en een plantaardige levensstijl.

Updated on:
Business
Nieuws
Consumenten zoeken supplementen die het afweersysteem ondersteunen. ADM voorspelt een trend naar op maat gemaakte pre-, pro- en postbiotische voedingssupplementen. Foto: ANP premium

Consumenten zoeken supplementen die het afweersysteem ondersteunen. ADM voorspelt een trend naar op maat gemaakte pre-, pro- en postbiotische voedingssupplementen. Foto: ANP

Consumenten hechten steeds meer belang aan gezonde voeding en een plantaardige levensstijl. Dat is nog eens versterkt door de coronacrisis. Dat stelt food- en agroconcern ADM in een verklaring over nieuwe consumententrends.

“Gezonde voeding is een belangrijke manier waarop consumenten hun welzijn willen ondersteunen. Van alle consumenten wereldwijd vindt 37% dat gezonde voeding ook invloed heeft op hun mentale welzijn.” ADM produceert voeding, dranken, voer en gezondheidsproducten. Het concern heeft acht consumententrends benoemd, waarin een groei van de afzet is te realiseren. De trends zijn gebaseerd op wereldwijd eigen onderzoek van ADM.

Meer plantaardige grondstoffen

Naast gezonde voeding is volgens ADM groei mogelijk bij de afzet van plantaardig eten. In 2035 zullen alternatieve eiwitten 11% bestrijken van de totale afzetmarkt voor eiwitten. ADM verwacht dat producenten van voeding en dranken steeds meer kiezen voor plantaardige grondstoffen in plaats van dierlijke of chemische.

Microbioom in de darmen

De derde trend die ADM signaleert is de groeiende aandacht voor het microbioom in de darmen. Het onderzoek van ADM wijst uit dat 58% van de consumenten wereldwijd zich bewust is dat goede bacteriën in de darmen de gezondheid bevorderen. Consumenten zoeken supplementen die het afweersysteem ondersteunen. ADM voorspelt een trend naar op maat gemaakte pre-, pro- en postbiotische voedingssupplementen.

Herkomst van voeding belangrijk

Daarnaast willen consumenten voeding die is gemaakt van eenvoudige natuurlijke grondstoffen in plaats van chemische, het zogenoemde ‘clean-label’. Dat geldt ook voor de verpakking. Daarom moet het productieproces en de ingrediëntenlijst zo transparant mogelijk zijn, stelt het concern. Uit het ADM-onderzoek blijkt dat 58% van de consumenten in de wereld de herkomst van voeding belangrijk vindt.

Voorlichting vanuit voedingsbedrijven

De vijfde trend betitelt ADM als de vermenselijking van huisdieren. Die worden steeds meer gezien als onderdeel van het gezin. Ook huisdieren moeten gezond en verantwoord eten. De zesde trend is dat mensen die dierlijk voedsel eten, wel willen weten dat de dieren een goed leven hebben gehad en gezond zijn grootgebracht. Voedingsbedrijven gaan consumenten daar steeds meer over voorlichten. Volgens ADM is 49% van de consumenten bereid extra te betalen voor voeding met dergelijke kwaliteitsgaranties. De andere twee groeitrends die ADM constateert zijn toenemende aandacht bij consumenten voor duurzaamheid (minder verspilling) en hernieuwbare energie.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur