Foto: Jim West
In dit artikel
Agrifood-handelshuis ADM en vleesproducent Marfrig breiden de verkoop van hun vleesvervangers uit naar de Amerikaanse markt.
Vorig jaar lanceerden de twee grote spelers via hun joint venture PlantPlus Foods de eerste producten in Brazilië. Voor het einde van het jaar zal het bedrijf zijn producten in Amerikaanse restaurants gaan verkopen, zo liet een woordvoerder weten aan persbureau Bloomberg.
Verkoop van vleesvervangers moeilijk
De lancering in de Verenigde Staten komt in een tijd dat de verkoop van vleesvervangers het moeilijk heeft. Door de inflatie laten consumenten de over het algemene duurdere vleesvervangers meer links liggen. Producenten als Beyond Meat hebben hun verkopen zien dalen en hun omzetverwachtingen naar beneden bijgesteld.
Planterra Foods
Recent besloot JBS, één van âs werelds grootste vleesproducenten, de productielocatie van dochterbedrijf Planterra Foods, dat vleesvervangers maakt, in de VS te sluiten. Het stelt nog steeds te geloven in de plantaardige vleesvervangers, maar wil zich richten op de Europese en Braziliaanse markt.
De stap naar de Amerikaanse markt van PlantPlus is dus een opvallende vanwege de stagnatie van de verkopen. Deloitte Insights noemde vorige maand in een rapport verschillende redenen voor de stagnatie in het land, waaronder de mogelijke verzadiging van de markt. Een voorzitter van ADM, Leticia Goncalves, zei vorig jaar dat PlantPlus ervan uit gaat dat de categorie met dubbele cijfers zou blijven groeien.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst