Skip to content

ADM neemt producent plantaardige eiwitten over

Updated on:
Business
Nieuws
Fabriek van Sojaprotein in Servië. Met de overname wil ADM haar productiecapaciteit van plantaardige eiwitten vergroten. - Foto: Sojaprotein premium

Fabriek van Sojaprotein in Servië. Met de overname wil ADM haar productiecapaciteit van plantaardige eiwitten vergroten. - Foto: Sojaprotein

Archer Daniels Midland (ADM) neemt het bedrijf Sojaprotein over, een producent van plantaardig eiwit in Servië.

Sojaprotein produceert non-gmo plantaardige eiwitingrediënten, met name uit soja, voor onder andere vleesvervangers, zoetwaren, farmaceutica, huisdiervoeding en diervoeders. Met de overname wil ADM, één van ’s werelds grootste agrifood handelshuizen, haar productiecapaciteit van plantaardige eiwitten vergroten om te voldoen aan de snelgroeiende wereldwijde vraag naar plantaardige eiwitten. Met de toevoeging van het bedrijf kan ADM voldoen aan de vraag van Europese consumenten die voorkeur geven aan lokaal geproduceerde, non-gmo ingrediënten in hun eten en drinken, zo stelt ADM.

Alternatieve eiwitten belangrijke tak ADM

“Dertig jaar geleden vond ADM de soja-groenteburger uit, waarmee het segment van plantaardige eiwitten ontstond. Tegenwoordig vertegenwoordigen alternatieve eiwitten een van onze belangrijkste groeiplatforms. Aangezien deze wereldwijde industrie van $ 10 miljard in het komende decennium groeit tot $ 30 miljard, investeren we om onze ongeëvenaarde capaciteiten uit te breiden”, aldus Leticia Gonçalves, ADM’s president van Global Foods.

Sojaprotein is in Zuid-Europa de grootste producent van plantaardig eiwit, aldus ADM. Het bedrijf werd opgericht in 1977 en verkoopt zijn producten in 65 landen. In 2020 had het een omzet van boven de $ 100 miljoen. Het bedrijf was door een meerderheidsaandeel in handen van investeringsmaatschappij MK Group.

Het is niet de eerste stap die ADM zet in de plantaardige eiwittenbranche. Zo opende het begin dit jaar een nieuw innovatielab op het gebied van plantaardige eiwitten en investeerde het in een startup die eiwit uit lucht maakt. Ook vormde ADM vorig jaar een joint venture met vleesbedrijf Marfrig voor de productie van vleesvervangers voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt.

Winst tweede kwartaal 52% hoger

Dinsdag 27 juli presenteerde ADM resultaten over het tweede kwartaal 2021. In een schriftelijke toelichting op de cijfers zei de CEO dat het bedrijf zich blijft uitbreiden in grote en snelgroeiende categorieën, zoals alternatieve eiwitten en plantaardige oplossingen. Desondanks blijft de handel in en verwerking van grondstoffen voor veevoer de grootste tak. De winst in het kwartaal steeg met bijna 52% ten opzichte van vorig jaar door veel vraag naar grondstoffen, vooral vanuit China, waar de varkensstapel wordt opgebouwd. Ook de omzet steeg, met bijna 41% tot $ 22,9 miljard.

Lees ook: ADM: 12% meer verkoop plantaardige ingrediënten

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur