Foto: Canva
In dit artikel
Het afleidingseffect â ook wel decoy effect genoemd â kan werken om consumenten gezondere keuzes te laten maken in de supermarkt, blijkt uit onderzoek van Universiteit Maastricht.
Toevoegen van worteltjes
âDe tweede groep kreeg nog een derde optie voorgelegd, die we op basis van productkenmerken als smaakbeoordeling en kwaliteit van de ingrediënten duidelijk minder aantrekkelijk hadden gemaakt dan de druiven. Het toevoegen van deze decoy, in dit geval de worteltjes, zorgde ervoor dat in de tweede groep maar liefst 73% voor de gezonde druiven koos.âSturen naar gewenst product
Het afleidingseffect kan ingezet worden in supermarkten en kan volgens de onderzoekers ook leiden tot minder voedselverspilling of het verkopen van producten met hogere winstmarges. Door de toevoeging van een decoy kunnen consumenten naar de gewenste producten gestuurd worden. Van den Enden geeft hierbij wel aan dat er goed over de decoy nagedacht moet worden: âDe drie producten moeten wel in de juiste opstelling worden aangeboden. Eerder onderzoek heeft namelijk laten zien dat het afleidingseffect met name werkt als de decoy en het te verkopen product gemakkelijk te vergelijken zijn met elkaar.â In een vol winkelschap treedt het effect niet op omdat er dan ander koopwaar bij staat. De onderzoekers denken dat een apart kopschap of bij de kassa het afleidingseffect wel kan werken.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp